CIVE 26.11.2021
Us resumim, tot seguit, els temes tractats a la reunió d’avui de la Comissió d’Interpretació, Vigilància i Estudi del VIè Conveni de Personal Laboral de la Generalitat de Catalunya.
1.- Aprovació Temaris
S’aproven els següents temaris amb les parts GENERALS i ESPECIFIQUES que pertocaven, un cop l’any passat ja van ser aprovades les parts Comunes.:
- A1 Metge/essa (medicina assistencial)
- A1 Metge/essa (medicina del treball)
- A1 Periodista
- A1 Tècnic/a d’Inserció laboral personal DIL
- B1 Diplomat/ada infermeria (infermeria assistencial)
- B1 Diplomat/ada infermeria (infermeria del treball)
- B1 Programador/a informàtic
- D1 Conductor/a (carnet B)
- D1 Oficial/a 1a agrari/ària
- D1 Oficial/a 1a cuiner/a
- E Netejador/a
2.- Informació sobre la polivalència d’un lloc de treball de Telefonista (D1) per fer funcions de la categoria d’Auxiliar administratiu/va.
El Departament de Justícia de l’acord amb el Comitè Intercentres. En el lloc de CP Ponent, prevalen les funcions de Telefonista i es realitzen un terç de jornada en funcions d’auxiliar administratiu.
3.- Aplicació de l’article 5 del Conveni en relació a la internalització parcial o total d’altres ens públics/privats.
El VIIè Conveni haurà de contemplar una redacció més acurada per tal d’evitar les arbitrarietats i diferent tractament que reben diferents subrogacions de personal que prové d’empreses púbiques com IRTA o Forestal Catalana. En la negociació hem de participar-hi tant la representació legal dels treballadors/es de l’empresa com els Departaments afectats i també la representació legal dels treballadors/es d’aquests afectats. Mentre, faran arribar redactat a la part social, d’una aplicació provisional d’aquest article.
4.- Concurs de mèrits per les categories E i D, sense certificació de professionalitat. Categoria de D-Cambrer/a netejador/a.
Aquest col·lectiu, apart que podrien acollir-se al que ja contempla el Conveni, a més, i per més excepcionalitat, és una categoria “a extingir”. Funció Pública segueix tancada a contemplar aquesta possibilitat. I ara, a més, posa l’excusa de la futura Llei. CCOO tornem a insistir, com en nombroses CIVE, que no fa falta cap Llei, a l’estar en Conveni. És qüestió de voluntat.
5.- Interpretació de l’art. 15 en relació salut laboral
En el cas de necessitar una adaptació o canvi de lloc de treball per motius de salut i no tenir vincle amb la Generalitat (haver superat el període IT per ICAM o estar en excedència, per exemple), no és possible que el Servei de Prevenció d’un Departament faci l’avaluació. Ens trobem, doncs, amb l’obligació de reingressar primer i demanar-ho després. Això provoca que persona se li assigni, de moment, un lloc de treball on no pugui realitzar-ne les funcions! En el cas dels Guaites, que han de passar una prova per a reingressar a un lloc d’AOF, si no la passen és quan llavors es treballaria l’adaptació/canvi lloc de treball. Funció Pública deixa clar que, a l’igual que en tots els processos selectius, si algú sense vincle amb la Generalitat es lesiona en una prova física, la Generalitat assumeix la responsabilitat civil patrimonial, amb la seva assegurança.
6.- Resposta pendent de l’Administració sobre la possibilitat de tenir més d’un contracte amb l’Administració per part del personal qualificat com a especial, a petició de CCOO.
Sobre aquest punt, Funció Pública es va comprometre a fer la consulta jurídica ja que, en algun departament, i amb alta necessitat de trobar personal per aquestes categories (infermeria, metge/sa, educadors/es…) existeixen dificultats interpretatives de que sí que es poden tenir dos contractes, i fins i tot passar del 100% de la jornada “però ha de ser en dos departaments diferents”. Funció Pública respon que ho ha consultat i el problema rau en que la Tresoreria de la Seguretat Social no permet dos contractes amb el mateix codi quan es sobrepassa el 100% de la jornada ordinària.
Per tant:
- No ha d’haver-hi problemes, les empreses son diferents, com pot passar amb un Departament i un Consorci.
- Respecte a poder-ho fer en el mateix Departament si no es sobrepassa la jornada sencera, CCOO tornem a plantejar el tema de les dificultats que posen alguns Interventors de no deixar que el personal substitut tingui dos contractes, fins i tot substituint la mateixa persona quan els motius son diferents (pe. terç de jornada i AP). Si en personal laboral només es una ampliació de contracte, no entenem que no es pugui fer. Funció Pública es compromet a parlar-ho amb Intervenció, ja que això no solucionaria el problema que hem portat a la CIVE però si que ajudaria a no tenir tan minvades les Borses de Treball, al temps que seria un contracte de més qualitat per la persona.
7.- Possibilitat d’acumulació dels assumptes personals dins del mateix any natural, del personal que té relacions contractuals interrompudes, a petició de CCOO.
La nostra proposta és que la CIVE interpreti que, ja que el Conveni no ho limita, el personal que té diferents contractes al llarg de l’any natural, no comenci a generar dret a les hores d’AP cada vegada que inicia contracte sinó que, en cas de no haver-los gaudit, pugui anar acumulant-los i gaudir-los en alguna de les contractacions. Entenem que pugui haver-hi reticències si el personal ve d’un altre Departament, però podríem arribar a un acord que el sumatori sigui dels contractes fets a un mateix Departament.
Funció Pública estaria d’acord en incloure-ho en el VIIè Conveni. Però actualment no està d’acord amb interpretar-ho així ja que interpreta que cada contracte és un vincle i que, al extingir-se, s’extingeixen també els AP generats si no es gaudeixen mentre s’està contractat.
8.- Borsa de Treball del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural. Incompliment de l’article 26.10.
CCOO després dels incompliments d’aquest Departament, de dos requeriments de la Inspecció de Treball i molts intents de diàleg i pèrdua de temps, denunciem a la CIVE l’incompliment de Conveni, tant en diferents punts de la redacció d’aquesta Borsa de treball, com l’entrevista, no valorar serveis prestats en la categoria si és un altre Departament, i el que és més greu…no haver convocat mai el tercer bloc fins i tot amb Borsa esgotada, per així poder contractar a qui els sembli.
Després parlaran de conceptes tant repetits aquests darrers mesos com el d’igualtat, mèrit, capacitat, publicitat… per accedir a l’Administració… A més, les categories “finalistes”, que son les que van per Borsa, han de tenir una cobertura ràpida i àgil. El Departament torna a insistir que ja ho parla amb el Comitè, etc. ignorant que cal complir el Conveni. Però expressa el seu compromís, aquesta vegada serà recollit en acta de CIVE, d’obrir la convocatòria del bloc 3 durant el mes de gener.
CCOO estarem atents al compliment de l’article del Conveni que regeix les Borses de Treball en Personal Laboral. I no ens valen excuses de la feinada, la dimensió de la plantilla, etc. Si un Departament immens com el Dret Socials la té ben regulada, la resta no tenen excusa.
9.- Temaris: especialitats dels Operadors/es de Control
CCOO recordem a Funció Pública que, en la sessió en què es van aprovar les especialitats de les categories de monitors/es ocupacionals, metges/es i Dip. Infermeria, va quedar pendent el poder-ho fer amb la categoria d’Operadors de control. Malgrat les funcions de la categoria puguin ser bàsicament les mateixes, els coneixements, tasques concretes, etc. difereixen bastant entre Territori, Servei Català de Trànsit, Cos Agents Rurals o Bombers. Demanem la creació d’aquestes especialitats i la seva modificació pertinent en el Conveni, ja que això pot determinar, i en molt, els processos selectius, els temaris. Funció Pública respon que cal un acord entre els departaments afectats i els seus Comitès Intercentres. I que els Departaments afectats (Territori i Interior) creuen que, malgrat hi hagi tasques diferents, aquestes no tenen prou entitat com per a considerar-les diferents especialitats.
10. Percepció dels endarreriments meritats durant la incapacitat temporal quan s’agafa l’alta.
Funció Pública es va comprometre a fer la consulta jurídica a la petició feta per CCOO en l’anterior CIVE, sobre el dret del personal que es troba de baixa, a cobrar els endarreriments, ja que si a la nòmina del anterior mes no hi consten, és, en tot cas, per un incompliment de la pròpia Administració. Ara ens diuen que existeix una sentència del T. Superior de Justícia de Catalunya ho denega, malgrat CCOO ja els diem que no és el mateix generar un trienni que no haver-se implementat un augment obligat per tot l’Estat per les problemàtiques de Govern o parlamentàries.
11.- Complement de perillositat dels conductors del Departament d’Interior.
Apart de la problemàtica del col·lectiu d’aquesta categoria que presten els seus servies a Bombers i que CCOO creiem que caldria també el complement de toxicitat; existeix també la del personal que condueix cotxes logotipats de Mossos i que en ocasions es veuen insultats o apedregats, etc. Funció Pública remet a que es posin les mesures correctores per tal que el personal de de Bombers no estigui en risc per contacte amb matèries cancerígenes, material que no ha estat netejat de segons quines substàncies… Primer cal evitar el risc. I només si no es pot, pagar el complement. Sembla que el Departament no ho està fent, però Funció Pública respon que no és àmbit de la CIVE.
TORN OBERT
Funció Pública ens informa que, de les 644 places que va anunciar a la Mesa General, que el Govern aprovarà per a l’Oferta Pública Ordinària pel 2021, a repartir entre el Personal tècnic i Administratiu i Laboral, 308 places seran de personal laboral. Ens passaran la relació però ens avancen que els criteris aplicats han estat:
- Que per les seves característiques no siguin susceptibles d’anar per Procés d’Estabilització.
- Que hi hagi un nombre més alt de temporalitat.
- Que tinguin un “caràcter social”, com seran les de C1 de Tècnics d’Educació Especial en centres públics.
CCOO US CONTINUAREM INFORMANT