MESA SECTORIAL 17.02.2020
Implantació del currículum anònim o cec
Es signa, a proposta de CCOO, l’Acord per implantar el curriculum vitae anònim o cec, amb el qual es vol lluitar contra la discriminació en el procés de selecció de personal temporal via ATRI, en suprimir les referències personals, com el nom i cognoms, DNI, nacionalitat, el sexe o l’edat, la fotografia i el centre d’expedició de les titulacions, amb la finalitat de centrar-lo només en les capacitats de la persona candidata al lloc de treball a cobrir. Aquest requeriment de no fer constar aquestes dades serà d’obligat compliment per a les persones candidates que declaren responsablement amb la seva sol·licitud que són veraces. Un cop seleccionades mitjançant el currículum anònim per a l’entrevista serà inevitable conèixer-les per a la fase presencial del procés de selecció i quan conclou el procés de selecció s’hauran d’acreditar les dades necessàries.
El següent pas és treballar en l’entrevista personal on cal trencar estereotips de gènere i de valorar capacitats i habilitats que es consideren de dones.
Per a CCOO, la signatura d’aquest acord de currículum vitae anònim és una petita mesura més en la cerca de la igualtat efectiva entre dones i homes, però resta per resoldre la manca de transparència en el processos de cobertura al portal ATRI.
Eliminació certes causes mèdiques d’exclusió en l’accés a l’ocupació pública
CCOO signem l’Acord que limita al màxim les causes mèdiques d’exclusió actuals per a l’accés als Cossos de Bombers, Agents Rurals i personal penitenciari; evitant exclusions genèriques tant com sigui possible i la discriminació per motius de salut i garantint el dret al treball de determinades malalties com són la diabetis mellitus, el VIH, la celiaquia i la psoriasi. Únicament es limitarà l’accés en aquelles situacions en les quals no és possible assolir o garantir el control de la malaltia per al/a la mateix/a interessat/da i que pugui afectar la ciutadania.
En conseqüència, s’evita de forma genèrica qualsevol criteri d’exclusió prèvia en aquestes patologies, com fins ara, i serà una valoració individual, realitzada en el marc del procés selectiu, la que determini quines persones afectades amb aquestes patologies poden continuar el procés i quines haurien de ser excloses.
Pla de millora de la qualitat dels serveis i modernització de l’Administració
CCOO reclamem l’elaboració del Pla presentat i no desenvolupat per mitjà d’un procés participatiu el més ampli possible, que permeti la implicació de tota la plantilla, que el seu element fonamental sigui la millora de les condicions de treball, que no es limiti a un sòl dia de treball com la proposava de l’administració i que inclogui a tota la plantilla de la Generalitat.
CCOO com a sindicat de classe, tenim la funció institucional de defensa dels interessos del personal i també de la ciutadania i volem la millora radical dels serveis públics i la seva modernització amb propostes adreçades a aconseguir una nova administració en un país més cohesionat com ara:
- Realitzar auditories de gestió.
- Respectar el personal segons els principis del Codi de Conducta.
- Garantir el dret d’accés a la informació pública.
- Apostar per la simplificació administrativa.
- Crear un Observatori per a la millora dels serveis públics.
- Implantar bones pràctiques de contractació pública.
- Treballar en el pacte de racionalització d’horaris.
- Participar en la innovació processos de la transformació digital.
- Implantar un model de Responsabilitat Social.
- Fer valdre la feina d’empleat i empleada pública.
- Tenir en compte l’envelliment de la plantilla.
Signatura electrònica de documents de la representació sindical
CCOO sol·licitem que es proporcionin eines de signatura electrònica que permetin la tramitació telemàtica de les funcions de la representació dels treballadors i treballadores, i s’impulsin i es desenvolupin els mitjans electrònics en aquest àmbit.
Personal subaltern
CCOO vam expressar àmpliament el malestar que afecta al cos subaltern, des del plantejament actual, que resulta obsolet, fins a les tasques concretes que corresponen a la categoria, la baixa remuneració, la manca de possibilitats de promoció… Per a tractar tota la problemàtica del col·lectiu, CCOO vam demanar la creació d’un grup de treball, amb l’acord manifestat de la resta de sindicats. En resposta a quines són les nostres demandes, entreguem el nostre document d’anàlisi i diagnosi del cos i reiterem la nostra petició de creació del grup de treball.
Servei de transport al Districte Administratiu
CCOO sol·licitem aclaracions sobre l’expedient de contractació EC-2020-83: parades de les llançadores, afectació al servei actual de l’Agència Tributària de Catalunya, concreció d’horaris, etc.
L’Administració ens contesta que resten pendents encara del resultat d’un parell de reunions amb l’empresa adjudicatària i amb representants de l’Agència Tributària de Catalunya per acabar de definir els horaris i el calendari del servei que s’iniciarà el proper 9 de març d’enguany i que progressivament s’anirà ampliant en funció dels diferents trasllats de personal. Però, en qualsevol cas, l’Administració vol aclarir que, en cap cas, el servei actual de llançadores a l’Agència Tributària quedaria afectat sinó que encara es podrà millorar.
Carrera Professional
CCOO apostem per desenvolupar un model de carrera professional, integral, divers i, sobretot, estable en el temps, basat en la progressió de grau en funció de la formació i el temps de serveis prestats. La part social tornem a plantejar per enèsima vegada el tema i proposem crear un grup de treball depenent de la Mesa Sectorial per tractar aquest tema.
Funció Pública respon que s’està treballant en la Llei de la Funció Pública catalana, que els articles 16 i 19 de l’EBEP entraran en vigor quan es publiqui aqueixa Llei i que, el tema de la carrera professional, es tractarà en el seu moment amb la part social.
Denegació sistemàtica dels permisos per matrimoni o convivència que es volen gaudir durant els períodes de Setmana Santa, Estiu o Nadal al Dep. de Justícia
CCOO exposem la problemàtica existent en alguns centres penitenciaris sobre les denegacions sistemàtiques dels permisos per matrimoni o convivència quan es demanen pel gaudiment durant els períodes de Setmana Santa, Estiu o Nadal. CCOO exigim l’autorització de tots els permisos i demanem que l’Administració aporti els recursos de personal adients per garantir-los. Els/les treballadors/res fan la sol·licitud amb el temps suficient per tal que el servei es pugui organitzar amb antelació.
A més a més, CCOO recordem les recomanacions del Síndic de Greuges sobre les motivacions i l’abús del concepte necessitats del servei.
El Síndic sol·licita que les resolucions desestimatòries siguin anul·lades, i recomana al Departament de Justícia el següent:
Que deixi sense aplicació el criteri establert de desestimar els permisos de matrimoni/convivència que es vulguin gaudir durant els períodes d’estiu, Setmana Santa i Nadal perquè d’ara endavant aquests siguin examinats i valorats, juntament amb la resta de sol·licituds que formulin els treballadors per a gaudir en els citats períodes.
Que motivi les resolucions que desestimin els permisos sol·licitats pels treballadors, no sols els de matrimoni/convivència sinó tots, de manera que la resolució reculli l’anàlisi realitzada en cada cas per a fonamentar la decisió.
Funció Pública argumenta que no li consta que les denegacions siguin sistemàtiques i que les resolucions de denegació son motivades i compleixen allò que recomana el Síndic de Greuges. La part social insistim que és un cas flagrant de discriminació, ja que les denegacions son sistemàtiques i no estan motivades atès que totes fan servir el mateix criteri i model arbitrari. Funció publica analitzarà l’escrit registrat per CCOO i l’informe del síndic per donar resposta.
Ampliació del termini de gaudiment de les hores d’AP i compensació de festius en determinades unitats administratives
CCOO denunciem la denegació sistemàtica de les peticions de gaudiment de permisos i llicències del personal penitenciari que s’ha produït als centres penitenciaris catalans aquest darrer 2019, i de manera especial sobre el personal interí i de reforç. CCOO recordem que les carències de treballadors generen denegacions i un elevadíssim nombre d’hores extraordinàries, a títol d’exemple aquest gener s’han realitzat 1600 hores al CP Ponent. La problemàtica no és responsabilitat del personal penitenciari i no ha de patir les conseqüències
També els recordem que el passat mes d’octubre la Secretaria de Mesures Penals va enviar als centres instruccions per a aplicar criteris restrictius en matèria de permisos, justificant-se en la situació de mobilitzacions polítiques que podien impedir els accessos als centres i davant la possibilitat que faltés personal, va suposar, de facto, denegacions de sol·licituds de permisos.
Per tot això, sol·licitem que de manera extraordinària permeti als treballadors/es en servei actiu l’ampliació del període de gaudiment per un període, en tres mesos addicionals, fins el 30 d’abril, i que en cas de que les persones hagin estat cessades, impossibilitant el seu gaudiment, se’ls retribueixi d’ofici.
Funció Pública no ampliarà el termini de manera genèrica i emplaça al Departament de Justícia analitzar la situació perquè suposa canvis normatius, però es mostra disposada a tractar el problema de l’excés d’hores extres per trobar mesures de racionalització en aquestes unitats administratives.
Campanya de renda a l’ATC
El servei d’ajuda per a la presentació de les declaracions d’IRPF és una tasca que es realitza des de fa molts anys i de forma conjunta amb personal de l’ATC i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària (AEAT). Però si bé la feina és la mateixa, hi ha una gran diferència: a l’AEAT aquesta feina està remunerada econòmicament i, en canvi, a l’ATC no. Val a dir, que en els primers anys abans d’existir l’ATC també en la Generalitat s’havia compensat monetàriament la realització d’aquestes tasques.
Això suposa una greu discriminació negativa vers el personal de l’ATC, i més considerant que l’IRPF no és un impost que gestioni l’ATC, i per al seu personal implica un esforç addicional per realitzar aquesta feina respecte dels treballadors i treballadores de l’AEAT.
Funció Pública argumenta que ni el III Acord ni el Decret de Jornada i Horaris permeten compensar econòmicament cap hora extra a no ser per motius de força major o causes extraordinàries que, Funció Pública entén que no es produeixen però que, en tot cas, la decisió correspon a la Secretaria General del Departament.
CCOO demanarem reunió amb el Secretari General del Departament de la Vicepresidència, Economia i Hisenda per demanar aquesta compensació econòmica perquè entenem que la normativa ho permet i la resta son interpretacions interessades per part de l’Administració.
Extensió de les mesures de condicions de treball acordades al Districte Administratiu al personal de les unitats administratives properes, com ara l’Agència Tributària de Catalunya
CCOO sol·licitem que les mesures pactades al Acord de les mesures de racionalització consistents en la mobilitat voluntària, la flexibilització del temps de treball i la prestació de serveis mitjançant la modalitat de teletreball pel personal del Districte Administratiu de la Generalitat de Catalunya, es facin extensives al personal que treballa a la seu de l’Agència Tributària de Catalunya, també al Districte de Sants-Montjuïc.
Funció Pública contesta que les mesures acordades pel districte administratiu són de racionalització pel districte administratiu i no per la resta de personal de la Generalitat on es requeriria un marc normatiu específic, per exemple, quan es publiqui el decret de teletreball (pendent des del mes de juliol d’enguany), aquest serà d’aplicació general.
CCOO no estem d’acord amb aquest argument, no podem admetre que dos col·lectius que coincideixen geogràficament en una zona amb la problemàtica de mobilitat com és la Zona Franca de Barcelona tinguin condicions de treball tan diferents i continuarem lluitant per la no discriminació del personal que treballa a la seu central de l’ATC.
Llocs de treball de doble entrada
Els complements específics assignats als llocs de la RLT de doble entrada corresponen al grup més baix, per exemple: convocatòria ATRI d’un lloc de treball de coordinació amb doble entrada A/B: la treballadora que ha estat seleccionada és funcionària del grup A i el complement específic ho cobra del grup B. CCOO demanem que es reguli i que s’aboni el complement específic del seu grup. Funció Publica es compromet a revisar-ho.
Absències del lloc de treball a causa del temporal “Glòria”
La part social demanem l’exempció de recuperar el temps absentat del lloc de treball els passats dies 21 i 22 de gener pels efectes del temporal “Glòria” i l’estat d’emergència derivat. L’Administració no ho accepta argumentant l’existència de la Instrucció 3/2017. CCOO proposem modificar aquesta instrucció (en el sentit que el personal no hagi de recuperar aquest temps) en un futur proper atesos els processos d’emergència climàtica que es puguin produir com a conseqüència del canvi climàtic.
Problemàtica del personal funcionari interí tècnic i administratiu
CCOO reclamem que dugui l’oferta pública i els processos PESCO abans que caduquin i que es corregeixi els nivells inadmissibles de temporalitat de l’administració que estan per sobre de l’empresa privada, i posem de relleu que, entre d’altres, el 60% del personal dels serveis de prevenció es troben en situació d’interinitat.
Modificació de l’horari especial del personal d’administració i serveis que treballa a Comissaries de Mossos d’Esquadra i reconeixement del complement específic
CCOO considerem que aquest personal no ha de tenir horari especial, que s’elimini la tarda de permanència i que es valori la possibilitat de cobrar un complement específic, a la qual cosa l’Administració diu que ho estudiarà.
CCOO US CONTINUAREM INFORMANT