COMISSIÓ PARITÀRIA SECTORIAL DE SALUT LABORAL
L’ADMINISTRACIÓ NO FA ELS DEURES
Ahir dijous dia 5 es va reunir la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut Laboral; 100 dies després de l’anterior reunió i va quedar palès que l’Administració no ha fet els seus deures. En ple pic de la segona onada de la pandèmia només rebem bones paraules de l’Administració i cap dada de les que vam demanar a l’anterior reunió del 28 de juliol.
Baixes Covid-19
Les xifres són alarmants, sobre un total de 5090 baixes per Covid entre els treballadors/res de l’àmbit d’aquest Comitè, el 34,66% (1.764) són del Dept. de Justícia, el 26,48% (1.348) del Dept. de Treball, Afers Socials i Famílies, el 11,79% (600) del Dept. d’Interior i l’11,63% (592) del Departament d’Educació. Cal remarcar que d’aquestes dades estan exclosos el personal docent, mossos d’esquadra, personal estatutari i de l’Administració de Justícia. CCOO manifestem que s’han d’aturar aquestes xifres augmentant les mesures de prevenció, formant i informant al personal i tornant a TOTES les mesures que se’n van prendre en la primera onada de la pandèmia. L’Administració respon dient que s’estan aplicant els protocols del Ministeri de Sanitat i del Departament de Salut.
Mesures adoptades per a la seguretat del personal de la Generalitat; treballadors/res vulnerables
L’ Administració ens informa de l’existència de la Resolució sobre l’aplicació de noves mesures al personal de la Generalitat davant el rebrot de la pandèmia de COVID-19 a Catalunya de la Secretaria d’Administració i Funció Pública de 16 d’octubre. CCOO afirmem que aquesta Resolució ha nascut obsoleta, que el Decret de Teletreball 77/2020 de 6 d’agost exclou al personal de justícia juvenil, penitenciari (1.423 baixes per COVID-19), bombers (357) i agents rurals (102), col·lectius que han d’arribar a un pacte o acord específic, i el personal amb funcions de protecció de la salut pública en escorxadors, sales d’especejament i sales de tractament de caça. També s’exclou el personal amb funcions assistencials, si bé podrà prestar serveis en la modalitat de teletreball en la part de la jornada en què no dugui a terme funcions estrictament assistencials . O sigui, que exclou tots els centres Residencials de menors, disminució, i de Gent Gran, del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies (prop de 600 baixes).
CCOO exigim que s’arribi de manera immediata a l’aplicació del teletreball a aquests col·lectius mitjançant els acords necessaris i que s’eliminin les traves que s’estan posant al personal assistencial per fer una part de la seva jornada laboral en la modalitat de teletreball. En referència al personal vulnerable, l’Administració ens informa que està aplicant els protocols del Ministeri de Sanitat i del Dep. de Salut i que els Serveis de Prevenció elaboren els informes indicats en aquests protocols. CCOO demanem que s’ampliïn els criteris indicats en aquests protocols (potestat de l’empresari) per vetllar per la salut del personal sensible i/o vulnerable donada la situació epidemiològica actual.
Equips de protecció davant la COVID-19
En l’anterior reunió del 28 de juliol, CCOO vam demanar el nombre d’equips en estoc per departaments i les seves previsions de compra fins a finals d’any i pel 2021. L’Administració va dir que ens farien arribar aquestes xifres. Avui ens diuen que el material comprat, que ja està a disposició dels centres de treball, “és prou” per a cobrir les necessitats que es generin i que, per l’any 2021 s’està preparant un acord marc per a que els Departaments puguin comprar el material necessari. CCOO manifestem que volem les xifres demanades, que no volem fer un “acte de fe” amb les paraules de l’Administració, que ja s’han donat casos en diferents centres de treball de falta de mascaretes i, fins i tot, que el Dep. de Justícia està obviant la Instrucció 4/2020 de Funció Publica al no dotar al personal de la Secretaria de Mesures Penals dels equips de protecció indicats a la Instrucció. Aquest col·lectiu de 4.600 treballadors/es ha tingut 1.423 baixes per COVID-19 i se li estan lliurant mascaretes de tela que no estan homologades, per tant, l’Administració no està complint amb el seu deure de protegir-los davant la COVID-19. La resposta és la de sempre: “hi ha material suficient i preguntarem al Departament de Justícia”. A què esperen per a què el material HOMOLOGAT arribi a tots/es els/les treballadors/es en quantitats suficients per garantir el seu dret a la seguretat i salut laboral?
Proves PCR o antígens al personal que torna de baixa per COVID
Davant la petició de CCOO què es facin proves de PCR o antígens al personal que torna de baixa per COVID-19, l’Administració respon que les altes mèdiques les donen els/les metges dels diferents CAP seguint els protocols de Salut. CCOO manifestem que, per a tenir la plena seguretat que un/a treballador/a ha superat la malaltia, encara que hagin passat els deu dies d’aïllament indicats als protocols i no manifesti símptomes, seria necessari realitzar una PCR i que es podria gestionar a través del Servei de Prevenció, cosa que estan fent multitud d’empreses. L’Administració reitera que seguirà els protocols de Salut.
Servei de suport psicològic al personal afectat per la pandèmia
CCOO tornem a reiterar la nostra petició per tal que TOTS i TOTES els/les treballadors/es de la Generalitat tinguin a la seva disposició un servei de suport psicològic al qual puguin accedir de manera anònima si ho estimen oportú. La resposta és la mateixa que a la reunió anterior, “ho estudiarem”. Com a conclusió podem dir que ha estat una reunió decebedora, que després de 100 dies no s’ha aportat la documentació demanada i que l’Administració no sembla voler prendre mesures per avançar-se a la COVID-19, fet que beneficiaria als treballadors i treballadores de la Generalitat de Catalunya.
CCOO US CONTINUAREM INFORMANT