
12.09.2019 # 073/2019
REUNIÓ DE LA COMISSIÓ PARITÀRIA SECTORIAL DE SALUT LABORAL
11 DE JULIOL DE 2019
Us resumim, tot seguit, els temes tractats a reunió de la Comissió Paritària Sectorial de Prevenció de Riscos Laborals celebrada l’11 de juliol de 2019.
Nou Acord Marc de Mútues d'accidents de treball i malalties professionals
CCOO demanem que aquest nou marc incorpori un sistema de valoració de la qualitat del servei de les Mútues i la creació d'òrgans de control i de seguiment amb participació de l'Administració que permetin exposar les incidències i problemàtiques detectades pel personal treballador, sobretot davant de la reclamació de contingència, on cal un acompanyament específic per part de l'Administració.
Nou Acord Marc de Serveis de Prevenció Aliens
CCOO manifestem que no estem d'acord amb el model d'externalització per l'excessiva despesa que representa i aposta per un model més integrador amb els recursos humans necessaris als Serveis de Prevenció Propis dels departaments i amb la finalització de la precarietat laboral actual del personal tècnic de prevenció. És per això que la part social demana un canvi de model segons va proposar CCOO el 2016 i que ha portat a debat al Parlament de Catalunya.
Sol·licituds d'intervenció d'assetjament psicològic
L'Administració presenta l'estadística d'entrada de sol·licituds d'intervenció per a situacions d'assetjament psicològic laboral del període 2015-2018 i comenta l'increment i la tendència a l'alça durant el 2019, que demostra que el 2018 hi ha hagut un increment en el percentatge de casos admesos i això és un dels motius que justifica el retard en la resolució dels casos.
De les més de 200 sol·licituds presentades en aquests anys només 11 han estat resoltes amb la incoació d'un expedient amb una proposta de mesures correctores. CCOO sol·licitem ampliar la dotació de personal per al tractament d'aquest tema i una revisió del protocol, ja que considera que no és eficaç a la vista dels resultats exposats, a més de provocar una "doble victimització" de les persones que el presenten.
Periodicitat de les auditories al Cos de Bombers segons Inspecció de Treball
CCOO demanem conèixer quin és el posicionament de Funció Pública respecte al requeriment de la Inspecció de Treball arran d'una denúncia d'aquest sindicat pel que fa a la periodicitat de les auditories, entenent que s'han de fer cada dos anys, així com la inclusió a les avaluacions de riscos de les activitats operatives de Bombers "les activitats operatives excloses de l'àmbit d'aplicació de la Llei 31/95" consensuades amb la part social. També proposem que aquests temes es tractin al CSS d'Interior. L'Administració manifesta que estudiarà el cas i donarà una resposta.
Mesures derivades de les auditories
CCOO comentem que els/les delegats/des de prevenció han de rebre informació sobre la implantació de les mesures adoptades arran de les Auditories als Departaments i que aquest sigui punt de l'ordre del dia de les reunions dels diferents CSS. Així mateix, CCOO comuniquem a l’Administració que hem interposat una denúncia davant la Inspecció de Treball per la gestió de la prevenció a la Generalitat i, en concret, per l’incompliment de les mesures que s'haurien d’adoptar arran de les auditories realitzades.
Organització preventiva del Districte Administratiu de Barcelona
Pel que fa a model organitzatiu per a un nou centre de treball amb capacitat per a 2.600 persones, de tres departaments i dues unitats d'un altre departament, CCOO proposem crear un Servei de Prevenció Propi Mancomunat de l'edifici com experiència pilot segons ha proposat en diverses ocasions com a modalitat preventiva de la Generalitat per a la millora de la integració efectiva de la prevenció a la nostra Administració.
Presentació de l'estudi de sinistralitat laboral de l'any 2017
Una vegada analitzades les dades de sinistralitat a la Generalitat Catalunya, hem de remarcar el manteniment dels elevats índexs de sinistralitat laboral sense un canvi de tendència que ens posen al davant d'una situació que ja fa anys que està instal·lada i que no té una projecció de millora en un futur sense un canvi en el model establert.
S'observa que el 26,77% dels accidents són in itinere i el 12,24% són accidents en missió, és a dir, accidents produïts durant els desplaçaments en jornada laboral, unes dades que suposen que gairebé el 40% dels accidents estan relacionats amb els nostres desplaçaments. L'índex d'incidència continua sent el més gran de les administracions públiques i la forma de l'accident predominant continua sent el sobreesforç (43,55%) seguit de les caigudes (22,08%). Volem recordar que l’any 2017 es va produir l’accident mortal d’en David i en Xavi, els dos agents rurals que no van tenir possibilitat de defensar-se i que un jurat acaba de declarar el seu assassí, culpable d’assassinat amb traïdoria. ES FA JUSTÍCIA!
CCOO US CONTINUAREM INFORMANT
