CCOO denunciem que el Parlament actua contra la negociació col·lectiva a la Generalitat
Després de gairebé 4 mesos des de la convalidació del DECRET LLEI 14/2022, de 8 de novembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat, de foment de la promoció interna i d’agilització de la cobertura de llocs de treball amb persones funcionàries de carrera, i la seva tramitació com a projecte de llei, els grups parlamentaris del PSC, ERC i Junts per Catalunya, han presentat unes esmenes que desvirtuen part del mateix, amb efectes negatius pels treballadors i treballadores de la Generalitat. També s’avancen a les properes negociacions del futur concurs general de provisió de llocs i obvien la proposta de CCOO d’una esmena concreta.
Tot un despropòsit que demostra el menysteniment de la negociació col·lectiva i la desconfiança d’aquests partits cap a la feina que realitzem els legítims representants de les treballadores i treballadors de la Generalitat. Una desconfiança i desconeixement de la realitat que també van mostrar alguns dels grups durant el debat, en el seu moment, del Decret Llei, mentre que aquest versava sobre el dret, durant tant de temps vulnerat, a la mobilitat i la promoció del funcionariat de carrera, es feien discursos sobre la reducció de la temporalitat, que no era el tema i que ja està regulat pels processos d’estabilització contemplats a la Ley 20/2021, de 28 de diciembre, de medidas urgentes para la reducción de la temporalidad en el empleo público, per exemple. Un espectacle.
Us detallem les esmenes i la nostra valoració del que poden representar, després d’intentar fer entrar en raó a aquests grups parlamentaris:
Esmena i article esmenat del DL | Acord sindical | Esmena presentada | Valoració de CCOO |
Esmena 1 a l’article 1.4 | Permet la promoció interna del C2 al C1 sense titulació, amb 10 anys d’experiència | Especifica que és “excepcionalment” d’acord amb la Disposició Addicional 23a del Decret Legislatiu 1/1997 | No afecta negativament, però no faria falta especificar aquesta excepcionalitat, sense cap tipus de justificació |
Esmena 2 a l’article 2.1 | Afegia un article 62.bis al DL 1/1997 sobre la “Participació en les convocatòries de concursos generals de mèrits i capacitats” | Es modifica el títol a “…concursos generals per a la provisió de llocs de treball” | No tenim cap inconvenient |
Esmena 2 a l’article 2.1 (continuació) | Les persones funcionàries de llocs base sense destinació definitiva, estan obligades a participar en els concursos generals de provisió de llocs de treball. Si no es participa, s’assigna plaça d’ofici | Els Departaments notificaran la convocatòria a les persones que tinguin l’obligació de concursar i en cas de no fer-ho, se’ls declara d’ofici en situació d’excedència voluntària per interès particular. | Absolutament en contra d’aquesta proposta, que empitjora la situació de les persones que no concursin per qualsevol motiu. |
Esmena 2 a l’article 2.1 (continuació) | Les persones que han de participar i no obtinguin destinació, s’adjudicarà un lloc definitiu a la mateixa localitat. En cas que no hi hagin, se’ls assignarà un nomenament provisional a la comarca o a menys de 40km. | Els llocs definitius s’adjudicaran amb “preferència a la proximitat respecte del lloc de treball anterior o del domicili de l’interessat”. Si no n’hi ha, s’assigna un provisional amb el mateix criteri. | Canvi absolutament negatiu que transforma un fet objectiu concret a una expressió ambigua que permetrà discrecionalitats. |
Esmena 3 a l’article 2.2 | Les places addicionals per futures vacants, que s’assignaran als aprovats sense plaça, es descomptaran de les ofertes d’ocupació pública dels dos anys següents. | Les places addicionals s’hauran de justificar degudament d’acord amb la finalitat prevista en aquesta disposició i en cap cas obstaculitzaran o impediran la convocatòria ordinària de les ofertes d’ocupació previstes pels dos anys següents | Poden anul·lar l’objectiu de la disposició de que les persones que aproven i no obtinguin plaça, puguin ser nomenades funcionàries de carrera en els dos anys posteriors. |
Esmena 4 al punt 2 de la Disposició Transitòria 2a | Les places addicionals pels aprovats sense plaça, es poden aplicar als processos selectius en curs que no formin part del procés d’estabilització | També es poden aplicar als que s’iniciïn durant el 2023 | És positiu, però considerem que ja estava previst en el redactat del DL 14/2022 sense la necessitat d’aquesta esmena. |
Esmena 5 d’addició d’una nova “Disposició Transitòria 3a” | Excepcionalment, en el primer concurs general de provisió de llocs després del procés d’estabilització, es podrà resoldre amb caràcter excepcional la inclusió d’ofici del personal obligat a participar que no formalitzés la seva sol·licitud en el termini establert a la convocatòria. | Els grups entren en l’organització del concurs general de trasllats abans que la representació sindical comencem a treballar. A més, van en direcció contrària a l’esmena 2, cosa que és positiu perquè l’esmena la consideràvem molt negativa. | |
Esmena 6, que modifica el preàmbul | Introdueix la justificació de la disposició addicional tercera, per evitar que s’incrementi l’ocupació provisional del personal funcionari de carrera. | Absolutament innecessària, ja que no ens han deixat negociar el concurs general. Per cert, que no canvien el concepte de “concursos generals de mèrits i capacitats” per “concursos generals per a la provisió de llocs de treball” com diu l’esmena 2. |
A més d’empitjorar el Decret Llei aprovat per negociació sindical, no tenen en compte una esmena que CCOO vam enviar a tots els grups parlamentaris el 20 de març passat i que es tractava de garantir la reclassificació de llocs de treball d’auxiliar administratiu a llocs d’administratiu de manera automàtica en el cas que el/la funcionari/ària que estigui en servei actiu a la plaça d’auxiliar sigui també funcionari/ària del cos administratiu i estigui en excedencia per incompatibilitats, tal i com a l’any 2002 va establir la LLEI 10/2002, de 27 de maig, sobre un torn especial de promoció interna de membres del cos auxiliar d’administració al cos administratiu a la seva Disposició Addicional Segona.
CCOO demanem als grups parlamentaris que rectifiquin aquest despropòsit i que aprovin el Decret Llei presentat, afegint la nostra esmena que millorava una situació que no es va tenir en compte durant la negociació.
Què passarà a partir d’ara?
El 26 d’abril està previst que finalitzin els treballs del grup de la Ponència.
Previsió: que s’aprovi la Llei en la primera sessió «que es pugui», del Ple del Parlament, durant el mes de maig.
A partir de l’aprovació: publicació en el DOGC de la convocatòria del procés de promoció interna especial.
El fet que amb la convocatòria s’obri el termini de sol·licituds per després publicar les llistes provisionals d’admesos i exclosos amb un altre termini de reclamacions per després publicar les llistes definitives, ens porta a preveure que les proves seran durant la tardor d’enguany (recordeu que els temaris son els mateixos –reduïts- que els del Concurs Oposició d’estabilització -afortunadament, aquest acord sindical no se l’han carregat-).
És de preveure que, tot això endarrereixi la convocatòria dels concursos generals de trasllats inicialment previstos per finals d’aquest any 2023.
Pel que fa a altres processos:
- Funció Pública creu que podrà tenir les puntuacions definitives i propostes de nomenaments de l’actual Concurs Oposició d’establització entre juny i juliol d’enguany.
- Oposicions ordinàries de les Ofertes d’Ocupació Públiques del 2021, 2022 i 2023: s’aniran convocant a partir del darrer trimestre del 2023, després de la promoció interna i amb prioritat per al cos de subalterns (col·lectiu menyspreat i castigat en el procés 243 que quedarà anul·lat).
CCOO, SEMPRE AL TEU COSTAT
