MESA SECTORIAL 19.10.2020
Us resumim, tot seguit, els temes tractats en la reunió telemàtica d’avui de la Mesa Sectorial.
CRITERIS DE GAUDIMENT DE DIFERENTS PERMISOS I VACANCES
CCOO insistim en la necessitat de prorrogar el termini de gaudiment dels dies d’AP, vacances, compensació d’hores extraordinàries i hores de flexibilitat horària recuperable almenys durant el mateix temps que va durar la suspensió de terminis administratius per tal que cap treballador/a pugui ésser perjudicat/da per les necessitats de servei i no pogués gaudir dels seus permisos plenament ja que durant molts mesos aquest any no s’han autoritzat aquests permisos en molts Departaments.
Funció Pública exposa que aquest tema ja es va tractar a la reunió de la Mesa Sectorial de juliol i es va arribar a l’acord d’ampliar els terminis dels permisos per matrimoni o inici de la convivència i el de defunció. Però no ampliaran els terminis dels permisos i vacances plantejats perquè el Decret de Jornada i Horaris no ho permet.
CONDICIONS LABORALS VINCULADES AMB ELS PERMISOS DELS FUNCIONARIS AMB PERSONES DEPENENTS I/O DISCAPACITATS CONTAGIATS PEL COVID-19 O EN SITUACIÓ DE CONFINAMENT
La darrera Nota de Funció Pública sobre la situació del personal de l’Administració de la Generalitat de Catalunya amb menors a càrrec afectats per la COVID-19 no inclou el personal amb persones depenents i/o discapacitats contagiats per la COVID-19 o en situació de confinament. Funció Pública exposa que la Resolució sobre l’aplicació de noves mesures al personal de la Generalitat davant el rebrot de la pandèmia de COVID-19 a Catalunya, de 16 d’octubre d’enguany, ja tracta la situació d’aquest personal.
TELETREBALL
Denunciem que al col·lectiu PAS de centres educatius, concretament al personal auxiliar administratiu (que no és personal essencial), se’ls està denegant la possibilitat de teletreballar cap dia de la setmana, quan la Instrucció 6/2020 permet fins a 3 dies (5 per al personal vulnerable o amb fills menors de 14 anys, discapacitats, o dependents a càrrec). Això també està passant amb el personal d’administració i serveis a Comissaries de Mossos d’Esquadra on, fins i tot, els fan anar a treballar presencialment la tarda obligatòria, la qual cosa no té ni cap ni peus.
Així mateix, CCOO sol·licitem la modificació urgent, al més aviat possible, dels articles referents a qui. ha de proporcionar els mitjans per a teletreballar (article 8, i art. 3.1.b del Decret 77/2020, de 4 d’agost, pel qual es regula la prestació de serveis en la modalitat de teletreball per al personal al servei de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autònoms) ja que la nova redacció de l’EBEP contempla que és l’Administració qui proporcionarà i mantindrà, els mitjans tecnològics necessaris per a la seva activitat.
És per això que demanem la creació d’un grup de treball per estudiar l’implementació del teletreball en determinats col·lectius per tractar totes aquestes problemàtiques o bé que es reuneixi ja la Comissió de Seguiment de l’Acord de teletreball. Funció Pública comunica que aquesta es reunirà abans de finals d’aquest mes d’octubre d’enguany.
Respecte la problemàtica amb el personal PAS de centres educatius, Funció Pública considera que els centres educatius estan oberts i s’ha de donar servei. CCOO tornem a denunciar que els equips directius dels centres educatius no permeten fer cap dia de teletreball i que això va en contra de l’esperit de les darreres instruccions i nota de Funció Pública.
Respecte el personal d’Interior la representant del Departament considera que sí s’està permetent el teletreball sempre que és possible tal i com es contempla al Pla de Contingència del Departament. La Direcció de Serveis del Departament convocarà abans de finals de mes les organitzacions sindicals per plantejar els temes del personal de Comissaries de Mossos d’Esquadra.
CRITERIS D’ASSIGNACIÓ DE CURSOS DE FORMACIÓ AL PERSONAL DE LA GENERALITAT
Demanem tractar la homogeneïtzació departamental dels criteris per accedir a la formació ja que no son els mateixos a tots els departaments. Es van plantejar a la MS del 20.05.2020 moltes qüestions i preguntes, com la manca de transparència i publicitat respecte de l’assignació i denegació de cursos per part d’Escola de l’Administració Pública. CCOO hem denunciat l’opacitat en els criteris de denegació dels cursos i demanem que quan a un/a treballador/a se’l denegui un curs, s’expliqui el motiu. És una realitat que hi ha persones que mai poden fer cursos. Volem que s’eviti dependre de la voluntat del cap i evitar la reiteració en la realització d’aquests. Funció Pública ens emplaça a una propera reunió monogràfica depenent de la Mesa sectorial per tractar aquestes problemàtiques.
HORES EXTRES AL COS DE BOMBERS
Des de fa molt temps el Departament d’Interior i la DGPEIS fan un mal ús del concepte Gratificacions per Serveis Extraordinaris, barrejant i introduint en el mateix sac segons l’interessi; les hores extraordinàries previsibles, imprevisibles i les guàrdies complementàries de reforç d’estiu. Els darrers anys s’ha normalitzat l’autorització de les hores extraordinàries per sobre del límit de 350 hores extraordinàries anuals, cada any una mica més aviat, un fet que hauria de ser extraordinari s’ha convertit en normal.
El motiu principal de la realització d’hores extraordinàries està relacionat amb el dèficit de personal que pateix el cos de Bombers, situació endèmica que sembla que no té fi. Donat que la DG no té cap penalització al respecte, ja que l’hora es «cobra» a un preu inferior a l’hora normal. Encara que el nostre Director general digues l’any passat; «previsiblement l’any 2020 no serà necessari eximir el límit d’hores extraordinàries atès que es preveu la incorporació de nou personal al cos de Bombers«. Doncs si, aquest any també i sembla que serà un any de rècord amb l’increment de les hores extraordinàries previsibles i les imprevisibles derivades de l’activació del PROCICAT. Aquest augment d’hores i per tant de jornada incompleix la Directiva 2003/88/CE del Parlament Europeu i del Consell de 4 de novembre de 2003, relativa a determinats aspectes de l’ordenació del temps de treball.
CCOO hem demanat al Departament que avaluï i dimensioni la manca de personal, que no és la suposada en el Pla 2025, i posi damunt de la taula un pla d’ocupació real que redueixi dràsticament les hores estructurals, garanteixi la prestació del servei i la seguretat dels membres del cos de Bombers. També CCOO plantegem a la reunió certes alegalitats que s’estan fent sobre el còmput total d’hores extraordinàries i les guàrdies complementàries de reforç d’estiu, així com el sistema de finançament de les gratificacions per serveis extraordinaris.
Funció Pública argumenta que l’Acord de Bombers ja inclou un increment de personal i regula les hores extres i que aquesta qüestió de les hores extres en tot cas s’hauria de tractar a la Comissió de Seguiment de l’Acord.
Finalment, CCOO interpretem que la darrera Nota de Funció Pública sobre la situació del personal de l’Administració de la Generalitat de Catalunya amb menors a càrrec afectats per la COVID-19 és també d’aplicació al Cos de Bombers i que el Departament d’Interior n’ha fet una interpretació restrictiva de la mateixa. Malauradament, Funció Pública considera que l’àmbit d’aplicació de la Nota és només aplicable al personal d’administració i tècnic i al personal laboral de la Generalitat.
REGULARITZACIÓ COMPLEMENT ESPECÍFIC COS D’AGENTS RURALS
Els complements específics (CE) al Cos d’Agents Rurals presenten una disfunció: les categories professionals superiors cobren un CE menor que les categories inferiors. És una irregularitat que s’ha de solucionar per part de l’Administració. Ja es va intentar destinar una part dels Fons Addicionals 2019 per aquest tema, però finalment no es va portar a terme. CCOO tornem a demanar que es busqui una altra via perquè canviï aquesta situació. Funció Pública remet sempre a què hi hagi una partida pressupostària darrere per fer-ho possible. La part social emplacem a què s’inclogui aquesta partida en el Pressupost de la Generalitat per a 2021.