MESA PARITÀRIA GENERAL DE PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS DE LA GENERALITAT 21/06/23, 5/07/23 I 12/07/23
Us fem arribar un resum dels temes tractats al Districte Administratiu, 13 d’aquests a proposta de CCOO:
Presentació del document de Tècniques i Instruments per a la investigació d’una sol·licitud d’intervenció per assetjament psicològic laboral i altres discriminacions en l’àmbit laboral a la Generalitat de Catalunya : L’Administració (Àrea Bon Govern) presenta el document i, desprès de escoltar i acceptar les esmenes i aportacions de la part social, es dona el vist-i-plau a aquest.
Difusió, informació i formació dels protocols d’assetjament sexual i psicològic laboral: L’Àrea de Bon Govern ens presenta la nova pàgina web on estarà la informació dels dos protocols. CCOO demanem que, a més de la pagina web de Funció Publica, estigui a l’ATRI i a les web i Intranets de tots els departaments de la Generalitat.
CCOO exigim a l’Administració que es faci formació obligatòria a tots els comandaments superiors i intermigs en aquestes dues matèries i, de caràcter voluntari, a la resta de personal. És fonamental que tothom tinguem la formació necessària per reconèixer un assetjament sexual i/o laboral i saber actuar en conseqüència.
CCOO demanem que es doni la informació necessària, a traves de canals adequats, transparents i de fàcil accés, sobre l’activació dels dos protocols, encetant la via penal d’ofici si hi ha indicis d’assetjament, ja que és la seva responsabilitat. Donem per fet que s’informarà prèviament als delegats de prevenció de totes les accions que prenguin els diferents departaments en aquestes matèries.
Informació sobre els requeriments de la Direcció general de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral: Dels tres requeriments iniciats, un ha estat arxivat (Centre Penitenciari Quatre Camins), ja que la situació de la pandèmia ha evolucionat i, per tant, la manca la informació i formació suficients i adequades en relació amb el risc d’exposició al virus SARSCoV-2, actualment no té la rellevància preventiva que tenia en el moment en el qual es va realitzar el requeriment. L’Administració també ha exposat un altre (SSTT Barcelona Dept. Educació) sobre les dificultats en l’accés dels delegats de prevenció als centres educatius, i un altre (DGPEIS Dept. Interior) per que “es procedeixi a emplenar les dades corresponents a la documentació de la planificació preventiva relatives a l’execució de les mesures recomanades.”
CCOO manifestem categòricament que l’Administració hauria de ser modèlica, donant exemple i complint amb la normativa vigent en matèria de prevenció de riscos laborals i així la part social no hauria de recórrer a Inspecció de Treball. És inconcebible que s’hagin de fer aquests tipus de requeriments per tal de obligar als departaments a complir amb l’ordenat per Inspecció de Treball.
Informació sobre el Pla per a l’eliminació del materials que contenen amiant (MCA) a l’Administració de la Generalitat: L’Administració informa que, per a la propera reunió paritària general (d’aquí a finals d’any) ens presentarà el cens d’instal·lacions amb amiant, les de major i de menor risc i que TOTES s’eliminaran abans de final de 2028 (Llei 7/2022 de 8 d’abril). CCOO recordem que fa molts anys que anem darrera de l’eliminació de l’amiant dels nostres edificis i instal·lacions, que també hem demanat la inclusió d’aquest punt en l’ordre del dia, no solament a instancies de l’Administració. CCOO reiterem la nostra postura de sempre, que s’elabori un cens exhaustiu de instal·lacions/edificis amb amiant i que es retiri en el mínim temps possible.
Informació sobre la Comissió de Seguiment de Mútues Col·laboradores amb la Seguretat Social: CCOO hem demanat la inclusió d’aquest punt a l’ordre del dia de la reunió. L’Administració informa que, a traves d’aquesta comissió de seguiment de les sis mútues que ens donen servei (on no tenim representació la part social), ha aconseguit que donin informació estadística i en el mateix format sobre una sèrie de punts (properament ens enviaran el document on veurem aquesta informació).
CCOO demanem que també ens proporcionin les estadístiques referents a les “queixes” presentades pel personal (fulls de reclamació), motiu i solució rebuda. L’Administració respon que això serà en una segona fase, ja que ha costat molt que donin la informació abans esmentada, insistiran en què s’aporti aquesta i ens la traslladaran quan la tinguin.
CCOO insistim que amb aquesta informació es pot valorar la qualitat del servei i demanem, com a mínim, que ens diguin el resultat de les “queixes” transmeses pels diferents departaments (o serveis de prevenció) a les mútues, així com el resultat d’aquestes gestions. L’Administració s’avé a fer-ho.
Qüestionari per a la identificació de factors de risc en el teletreball: L’Administració realitzarà una enquesta / qüestionari en matèria de prevenció de riscos al personal que fa teletreball per donar-los unes pautes preventives a seguir en el desenvolupament d’aquest. A més, penjarà un Manual de Bones Practiques a la web.
CCOO demanem que aquest qüestionari sigui anònim. Si de la seva resposta depèn l’autorització o no del teletreball, aquestes no seran les reals des de el punt de vista de la PRL. El qüestionari podria donar una idea general de les condicions de treball del personal a casa seva.
CCOO insistim en què l’avaluació dels llocs de treball l’ha de fer personal tècnic dels SPRL i ha d’existir una partida pressupostària real i suficient per poder fer front a les mesures correctores derivades d’aquest “qüestionari” de manera immediata. No pot ser que la Generalitat vulgui traslladar la responsabilitat en matèria de prevenció de riscos laborals al personal que teletreballa, quan la llei diu que és responsabilitat de l’empresari.
Aplicació del teletreball com a modalitat d’adaptació del lloc de treball: CCOO continuem defensant que la llei de PRL permet que, davant la presentació dels informes mèdics pertinents, s’adapti el lloc de treball del personal de la Generalitat de tal manera que realitzi teletreball durant tota la seva jornada laboral. La salut del nostre personal no pot estar per sota de les necessitats organitzatives del nostre empresari.
Per tot això sol·licitem a Funció Pública que doni instruccions als diferents Serveis de Prevenció per tal que, si hi ha criteri mèdic que així ho aconselli, puguin adaptar el lloc de treball en aquest sentit. L’Administració pren nota e indica que ho estudiaran per traslladar-ho a la Mesa de l’Empleat Públic (MEPAG).
Gestió dels casos de la Covid persistent: L’Administració informa que hi ha un total de 95 casos informats dels quals 76 corresponen a l’ICS, 1 a Territori, 2 a Justícia, 1 a Empresa i Treball, 2 al SOC, 1 a l’ATC, 3 a Drets Socials i 9 a Educació. CCOO manifestem que l’Administració hauria de repassar els números, ja que ens sembla que falta informació d’alguns departaments i exigim, com no pot ser d’una altra manera, que s’adaptin aquests llocs de treball segons els criteris mèdics dels informes que presentin.
Formació en prevenció de riscos laborals a l’Administració de la Generalitat: CCOO insistim en la necessitat d’afavorir la formació en matèria de PRL a tot el personal de la Generalitat, mitjançant cursos a través de la EAPC (presencials i virtuals). Ara mateix solament hi ha un curs programat, presencial a Barcelona, amb la qual cosa no afavoreix que el personal de la resta de territoris pugui realitzar-lo. CCOO creiem que aquesta formació estratègica hauria de ser obligatòria per als representants en els diferents comitès i pels comandaments responsables de prioritzar la implementació de les mesures correctores derivades de l’activitat preventiva.
Actuacions per prevenir els efectes de les onades de calor en els centres de treball de l’Administració de la Generalitat de Catalunya: CCOOdemanem que l’Administració prengui les mesures necessàries a tots els departaments per respondre de manera àgil i immediata a qualsevol incidència amb les condicions ambientals dels edificis que ocupem. L’Administració respon que han activat el pla per onades de calor de Salut i que els departaments informaran de les mesures concretes que ha adoptar cada col·lectiu.
CCOO exigim que facin una campanya real d’informació, perquè trobem absolutament insuficient penjar una nota a la Intranet amb les mesures indicades per Salut. Això NO és informar i formar al personal en els riscos ambientals que pot patir. També demanem que TOTES les mesures a prendre es traslladin als delegats i delegades de prevenció, i no siguin preses de manera unilateral pels diferents departaments. Després d’haver passat dues onades de calor en el que portem d’estiu encara estem esperant que s’informi al personal de les mesures adoptades o a adoptar en el cas que s’activi de nou l’alerta del Pla PROCICAT per calor molt intensa.
Protocol de conflictes relacionals: CCOO tornem a demanar per enèsima vegada que s’iniciïn els treballs per dotar-nos d’aquest protocol del qual estem parlant des de fa mes de cinc anys. L’Administració diu que està redactant un document base per iniciar les reunions de treball properament.
Actualització de la versió del PSQCAT21 per a l’avaluació dels riscos psicosocials: La nova versió del programa estarà enllestida en breu i posteriorment s’haurà de traduir al català. Aquesta versió facilitarà la recollida de dades via telemàtica i l’elaboració dels informes. L’Administració indica que el PSQCAT21 és el mètode preferent per avaluar els riscos psicosocials.
Millora del tractament de les baixes a MUFACE: La part social demanem a l’Administració que treballi amb el Ministeri la manera d’agilitzar la gestió de les baixes del personal MUFACE per fer-lo similar al personal del Règim General de la Seguretat Social.
Informació sobre els plans de desplaçaments d’empresa: CCOO denunciem la falta de compliment per part de la Generalitat de la normativa que obliga a tenir plans de desplaçament d’empresa en determinats edificis. L’Administració informa que està a l’espera de l’aprovació d’un decret que estableixi els terminis i formes de fer els PDE, amb llindars mes restrictius i exigents en matèria medi ambiental.
Informació sobre les auditories del sistema de gestió de la prevenció a l’Administració de la Generalitat: CCOO demanem informació actualitzada sobre el compliment del cronograma presentat de la realització de les auditories departamentals. L’Administració diu que s’està complint el cronograma previst.
Gestió de les agressions a l’Administració de la Generalitat: Davant l’augment de les agressions físiques al personal que fa atenció directa als usuaris dels serveis de la Generalitat de Catalunya, ja sigui personal d’educació, sanitat, ICAM, SOC, de serveis penitenciaris, etc. CCOO exigim que es prengui una decisió al màxim nivell per executar les mesures necessàries per erradicar aquesta xacra que afecta al nostre personal i, si és necessari prendre una decisió a nivell polític, que es prengui.
CCOO US CONTINUAREM INFORMANT
![](https://fsc-generalitat.ccoo.cat/wp-content/uploads/sites/112/2023/02/PEU-CCOO-INFORMA.jpg)