MESA SECTORIAL 15.06.2020
Us resumim, tot seguit, els temes tractats en la reunió telemàtica d’avui de la Mesa Sectorial.
PLANS DE CONTINGÈNCIA I REINCORPORACIÓ PROGRESSIVA
Atesa la Instrucció 5/2020 de reincorporació als llocs de treball, els departaments han d’elaborar els plans de contingència i reincorporació progressiva on es concretin les mesures de reorganització interna: teletreball parcial amb la possibilitat de limitar els dies de prestació presencial a la setmana, que poden ser consecutius o alterns; establiment d’un règim de torns, que podran ser rotatoris; fixació temporal d’horaris especials de treball; reincorporació temporal en centres de treball diferents a l’habitual, sense canvi de localitat de destinació. CCOO demanem que els departaments concretin amb instruccions clares aquestes mesures de reorganització interna i que siguin fàcilment accessibles a través de les intranets. Funció Pública es compromet a estudiar i corregir les manques de concreció puntuals que puguin tenir alguns departaments.
GAUDIMENT D’ASSUMPTES PERSONALS, VACANCES, PERMISOS I LLICÈNCIES
CCOO denunciem la interpretació restrictiva del dret a les vacances, permisos i llicències que Funció Pública ha establert a les de mesures de reorganització de la Instrucció 5/2020 i que diu que es pot fer ús de la possibilitat d’establir el gaudiment obligatori d’algun període de vacances durant els períodes de l’any que es determinin, al·legant «necessitats del servei». Pel que fa al permís per assumptes propis, els departaments estan denegant les propostes de les diverses unitats per facilitar el gaudiment esglaonat que estableix la Instrucció 5/2020.
CCOO demanem l’ampliació del termini de gaudiment de vacances i permisos el pròxim any, atenint-nos a què el gaudiment ha estat paralitzat durant tres mesos i tenint en compte els possibles rebrots de la COVID-19 a la tardor-hivern. La proposta concreta és perllongar aquests tres mesos i poder-los ajuntar amb la pròxima setmana santa de 2021, malauradament, l’Administració s’acull al Decret de Jornada i Horaris per no accedir a l’ampliació d’aquests terminis. Tanmateix, demanem que quedin acreditades les raons organitzatives de les “necessitats de servei” per les quals es deneguen aquests permisos.
QÜESTIONS DIVERSES SOBRE EL TELETREBALL
Un cop quasi finalitzat l’estat d’alarma, estem coneixent l’experiència en el teletreball forçós o treball no presencial en el qual ens hem vist abocats els empleats i empleades públiques durant la crisi de la COVID-19 i estem veient l’impacte sobre les condicions de treball en la futura implantació d’aquesta modalitat de teletreball com prestació de serveis.
Ha estat la tasca, l’esforç, el compromís i la professionalitat del personal que, amb mitjans de teletreball precaris i de manera improvisada, ha garantit el manteniment i la prestació dels serveis públics durant la crisi, però ara hem d’assegurar que el teletreball es desenvolupi amb els mateixos drets i obligacions que la resta del personal amb un caràcter voluntari, sense cap afectació retributiva, formativa, de promoció professional ni cap altre dret reconegut al personal.
CCOO exposem que la forma en què hem teletreballat ha provocat problemes de salut laboral pel mobiliari, condicionament de l’entorn de treball, equips informàtics propis, manca de xarxes VPN, privacitat i protecció de dades, i manca formació i informació TIC. A més, no s’han tingut en compte els aspectes psicosocials en el teletreball relacionats amb la persona que teletreballa; com la gestió del temps, registre de jornada, dret a la desconnexió, organització del treball, manera de reportar resultats, càrrega de feina, la manca d’assessorament telefònic o telemàtic o el grau d’estrès. És per això que CCOO demanem la regulació negociada immediata del teletreball atès que ja hem demanat de manera reiterada a la Mesa General que cal revisar l’Acord de Teletreball i que es convoqui la seva comissió de seguiment.
HORES EXTRAORDINÀRIES EN ELS CENTRES PENITENCIARIS
CCOO estem en contra de la realització d’hores extres i de l’abús que realitza la Secretaria de Mesures Penals del Departament de Justícia, cal garantir i promoure la contractació del personal necessari cobrint les incidències i la Relació de Llocs de Treball. Així mateix, denunciem la situació de carència endèmica de personal als centres penitenciaris catalans i com està sobrecarregant de manera inacceptable sobre els treballadors i les treballadores la mala gestió de RRHH, amb un elevadíssim nombre d’hores extraordinàries realitzades de manera habitual. A més a més, es produeix l’impediment del gaudiment d’aquestes hores, ja que tenint en compte que la situació de necessitat de personal i cobrir els serveis es manté en el temps.
En conseqüència, CCOO sol·licitem que es valorin altres mesures per la dificultat o impossibilitat de gaudir de les hores generades, com que voluntàriament a sol·licitud del personal, es pugui realitzar el pagament de la totalitat d’hores acumulades, i corregir d’ara endavant una política de no contractar el personal necessari que permeti cobrir els serveis. Aquesta opció, estaria més que justificada en la situació actual, ja que tampoc el personal penitenciari està podent gaudir de vacances ni dels dies anuals als quals tenen dret. Funció Pública comunica que aquest tema va ser traslladat al Departament de Justícia, que es tractarà al grup de treball penitenciari, i que els acords que es prenguin es ratificaran a la Mesa Sectorial.
ASSOLIMENT DELS % DE TEMPORALITAT ESTABLERTS PER LA UE
CCOO reclamem el creixement dels Serveis Públics i l’estabilització de les plantilles. Hem demostrat durant la crisi que som l’única manera d’assegurar els drets i el benestar de la ciutadania i, per tant, les plantilles han de ser clarament reforçades i assegurar les bones condicions dels professionals. En aquest sentit, CCOO ja hem remès diversos escrits al Ministeri de Política Territorial i Funció Pública, que és el competent el tema, per a reprendre la interlocució i la negociació per al seguiment i millora dels acords subscrits per CCOO, i per a treballar amb les diferents administracions aquesta situació.
Com es pot comprovar, en aquests moments CCOO hem impulsat, amb els acords que hem subscrit, les places publicades a l’oferta d’ocupació pública dels anys 2017, 2018 i 2019 que estan pendents encara de resoldre’s, a les quals caldria sumar les que encara estan pendents i que entenem haurien de publicar-se quan es passi aquesta situació de crisi sanitària, per a no posar en perill la seva caducitat. A més, a aquestes places cal sumar l’increment d’efectius que és necessari per a afrontar l’actual situació i les que estan per venir en els diferents sectors, especialment en els sectors essencials. Per a poder abordar-ho amb garanties és necessari eliminar el concepte de taxa de reposició per a poder fer estructurals els increments de plantilla i no augmentar de nou, i encara més, la temporalitat i la precarietat en el sector públic.
Aquesta temporalitat era ja alarmant en les dades oficials del Banc de Dades d’Ocupació Pública, amb un 32 % del personal interí en el nostre àmbit, xifra que estava molt lluny, abans d’aquesta crisi, del 8% màxim de temporalitat compromès. CCOO tornem a reclamar que, de manera urgent, es reprengui la interlocució i es convoquin les taules de negociació i les comissions de seguiment oportunes, i que es tranquil·litzi a totes les empleades i empleats públics en relació amb les seves condicions laborals i retributives, i perquè es posi fi a totes les faules i informacions falses i enganyoses que s’estan difonent.
SUPRESSIÓ DE LA LIMITACIÓ DE 6 MESOS EN UN LLOC PER PODER CANVIAR
L’apartat 1.4 de l’Acord de Govern de 13 de juny de 2017 sobre criteris per a la formalització de nomenaments i contractacions de personal temporal en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic, estableix que “Als efectes d’afavorir l’estabilitat de les unitats i evitar la consegüent dificultat per al manteniment d’una correcta prestació dels serveis, en cap cas es podrà nomenar o contractar a personal temporal amb vincle vigent que no hagi prestat serveis, com a mínim, durant sis mesos en la darrera vinculació”.
Demanem que es suprimeixi aquesta limitació per tal de facilitar la mobilitat dels funcionaris de carrera que, a més, degut a la manca de concursos de trasllats es troba en situacions estancades i sense opció a moure’s dins la pròpia Administració si no és mitjançant interinatges. L’Administració informa que s’ha d’afavorir l’estabilitat del personal interí a les places ocupades i que no es modificarà l’Acord.
ACTUALITZACIÓ DE LES RETRIBUCIONS EN SITUACIÓ D’IT
Tots els sindicats demanem que quan s’està de baixa també es puguin percebre els increments retributius que corresponguin (increments de sou, nous triennis, etc.) així com els endarreriments pertinents. Funció Pública argumenta que la normativa vigent no ho permet, per la qual cosa no hi haurà més remei que judicialitzar aquesta situació.