REUNIÓ DE LA MESA SECTORIAL
21 D’OCTUBRE DE 2019
Us resumim, tot seguit, els temes més destacats tractats avui a la Mesa Sectorial de Negociació.
Pla de millora de la qualitat dels serveis i modernització de l’Administració de la Generalitat de Catalunya pel període 2019-2022 en l’àmbit del personal d’administració i tècnic.
Tots els sindicats presents a la Mesa (CCOO, CSIF, IAC-CATAC, I-CSC i UGT) hem rebutjat la proposta de l’Administració de negociació d’un Pla en el qual només podria participar el personal d’administració i tècnic, i que es faria en una única jornada de treball. CCOO reclamem l’elaboració del Pla per mitjà d’un procés participatiu el més ampli possible, que permeti la implicació de tota la plantilla, que el seu element fonamental sigui la millora de les condicions de treball de la plantilla i que no es limiti a un sòl dia de treball.
D’una banda, la proposta de participació només es trasllada al personal d’administració i tècnic que només inclou el personal funcionari d’aquest àmbit, excloent a molta part de la plantilla com ara el personal laboral, el d’ensenyament i el de sanitat, que tenen moltes qüestions a plantejar i estan representats a la Mesa General de Negociació de tota la funció pública. És en l’àmbit de la Mesa General on s’ha d’encetar aquest procés participatiu i de negociació.
D’altra banda, CCOO com a sindicat de classe, tenim la funció institucional de defensa dels interessos dels/de les treballadors i treballadores públics, i també de la ciutadania. Tenim la funció i la voluntat d’exercir-la. La millora radical dels serveis públics i la seva modernització és un element fonamental de l’acció sindical de CCOO, amb propostes adreçades a aconseguir una nova administració en un país més cohesionat com ara:
- Realitzar auditories de gestió.
- Respectar el personal segons els principis del Codi de Conducta.
- Garantir el dret d’accés a la informació pública.
- Apostar per la simplificació administrativa.
- Observatori per a la millora dels serveis públics.
- Bones pràctiques de contractació pública.
- Treballar en el pacte de racionalització d’horaris.
- Participar en la innovació processos de la transformació digital.
- Implantar un model de Responsabilitat Social.
- Fer valdre la feina d’empleat i empleada pública.
CCOO volem que el Govern es prengui amb serietat la feina del personal de l’administració pública i li proposem un calendari de treball i negociació i una agenda de temes per a una millora radical dels serveis públics i les condicions de treball de la plantilla. Volem tornar a recordar al conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Hble. Sr. Jordi Puigneró, que estem en disposició d’asseure’ns a parlar de les solucions als problemes que pateix l’Administració de la Generalitat per trobar solucions a les mancances dels serveis públics, en benefici de la ciutadania i de les treballadores i treballadors que els gestionen. També aprofitem per recordar al conseller que les retallades del 2012 van incloure rebaixar 3 dies d’AP que el Govern encara no ha retornat al personal de la Generalitat. És un altre dels deutes pendents. Tanmateix, ens oposem a la proposta de l’administració d’una sola jornada de treball i que aquesta sigui el pròxim 6 de desembre «de manera presencial en els centres de treball que estiguin oberts en aquesta jornada», un dia festiu segons el calendari laboral aprovat pel mateix Govern de la Generalitat i publicat al DOGC. CCOO ja hem manifestat en diferents moments que el compliment del calendari laboral no pot ser una qüestió de voluntarietat de les persones ni a discreció del Conseller de torn.
Calendari previst de trasllat al complex d’oficines del districte administratiu.
L’Administració ha facilitat la previsió d’inicis de trasllats a la nova seu administrativa que s’inicia el febrer del 2020:
DEP. | EDIFICI | PREVISIÓ TRASLLAT |
JUS | Via Laietana, 56 (Àrea TIC) | 28/02/2020 |
JUS | Pau Claris, 158 | 6/3/2020 |
JUS | Aragó, 330-332 | 6/3/2020 |
JUS | Enric Granados, 33 (CIRE) | 20/3/2020 |
JUS | Casp, 24-26 | 27/3/2020 |
VEH | Pg de Gràcia,19 (Àrea TIC) | 3/4/2020 |
VEH | Gran Via Corts Catalanes, 639 | 3/4/2020 |
VEH | Via Laietana, 14 | 17/4/2020 |
PDA | Via Laietana, 26 | 17/4/2020 |
PDA | Rivadeneyra, 6 | 24/4/2020 |
JUS | Rivadeneyra, 6 | 24/4/2020 |
VEH | Rambla de Catalunya, 19-21 | 24/4/2020 |
VEH | Gran Via Corts Catalanes, 635 | 15/5/2020 |
EMC | Pamplona, 103-113 | 15/5/2020 |
VEH | Pg Gràcia, 19 (resta unitats) | 29/5/2020 |
PDA | Salvador Espriu (CTTI) | 5/6/2020 |
Projecte de Decret d’armes del Cos d’Agents Rurals.
El Departament d’Agricultura exposa que arran de la modificació de l’article 20 del projecte la Comissió Jurídica Assessora proposa la seva negociació, que inclou baixar el complement específic a la nova situació funcional pels/les agents rurals que no superin les proves per l’habilitació per dur armes, o bé tampoc passin a la segona activitat.
CCOO ens oposem frontalment a aquesta mesura que genera dubtes jurídics en voler implementar una reducció de salari quan ja hi ha unes taules retributives aprovades i que fa molts anys que estan en vigor. Al contrari, CCOO proposem una pujada retributiva pels/les agents que un cop habilitats duguin armes en els serveis de més perillositat o risc, a més a més de la responsabilitat derivada de la seva utilització.
Condicions laborals Cos Subalterns.
CCOO hem fet un treball de diagnosi de l’agrupació de subalterns de la Generalitat i de les seves condicions de treball. Hem conclòs que el col·lectiu pateix molts i greus problemes que requereixen una revisió profunda tant del model de Cos, com de les tasques i, el més important, el futur del Cos. La resta de sindicats ha valorat positivament la petició que hem fet CCOO d’escometre aquesta revisió.
Lamentablement l’Administració argumenta desconeixement dels problemes que pateix el seu personal. I no s’ha mostrat receptiva a afrontar problemes que afecten al personal subaltern, com no poder gaudir de la flexibilitat horària, fer feines que no corresponen per categoria, rebre una formació insuficient, que no s’hagin fet des de fa molt de temps ni promoció interna ni concurs de trasllat…
La part social ha valorat de manera positiva i necessària la proposta de dedicar una reunió extraordinària de la Mesa Sectorial per a tractar els problemes del col·lectiu. Esperem que l’Administració assumeixi la seva responsabilitat i afronti de manera seriosa la demanda de revisió i recerca de solucions per al col·lectiu subaltern.
Permís per exàmens finals en centres oficials.
CCOO demanem que l’Administració sigui clara quant a determinar que entén per «proves d’avaluació i alliberadores» i quines són les «proves definitives d’aptitud» que generen els permisos establerts a l’EBEP i al Decret legislatiu 1/97. Els treballadors i treballadores de la Generalitat tenen dret a conèixer si tenen permís d’un dia o si és pel temps indispensable per a fer la prova tant si van a fer un examen d’ACTIC com fan un de català. Això comporta que tots els departaments tinguin una regulació homogènia. Per això demanem que l’Administració emeti una Instrucció on es relacionin els diferents supòsits i els permisos corresponents.
Quant als exàmens de català, l’Ordre VCP/491/2009, de 12 de novembre juntament amb el Decret 152/2009 de 29 de maig, relacionen els nivells de català i els centres oficials que generen el dia de permís per a la realització de la prova.
Agilitar el pagament de dietes i habilitació de bestretes per al personal funcionari que fa servir el seu vehicle en compliment de les seves tasques professionals.
CCOO demanem agilitat en el pagament de dietes i quilometratge d’aquells col·lectius que proporcionen el seu vehicle particular per realitzar les visites relacionades amb les seves tasques de control dels centres de treball i que reben la indemnització corresponent fins amb mig any de retard. Tanmateix, demanem que s’habilitin bestretes, segons preveu el decret d’aplicació, en cas que el personal a qui s’encomani una comissió de servei ho sol·liciti i se li avanci un import equivalent al 80% de la quantia aproximada de les dietes, residència eventual i despeses de viatge, sens perjudici de la devolució de la bestreta en la quantia procedent un cop acabada la comissió de serveis.
Recordem que els imports de quilòmetres i dietes fa molts anys que no s’han incrementat.
Desenvolupament del punt 14 del III Acord de personal funcionari.
CCOO proposem la creació d’un sistema extrajudicial i extra administratiu de resolució de conflictes laborals que permeti la resolució quan s’han esgotat les vies de negociació en compliment d’allò que s’estableix al III Acord general sobre condicions de treball del personal de l’àmbit d’aplicació de la Mesa General de Negociació de l’Administració de la Generalitat de Catalunya.
Tenim l’experiència del funcionament del Tribunal Laboral de Catalunya (TLC) com a organisme extrajudicial de solució de conflictes laborals, que actua a partir de l’anàlisi de conflictes i ofereix solucions ràpides i eficaces, on en cadascun dels procediments presentats al TLC, hi intervenen les organitzacions socials que en formen part les dues organitzacions sindicals (CCOO i UGT) i una organització empresarial. Tanmateix, recordem que l’esborrany de la Llei de participació institucional i del diàleg social, que desenvolupa l’Art. 46 de l’Estatut, indica la necessitat de la resolució extrajudicial de conflictes a través del TLC.
Negociació dels horaris del personal que presta serveis a oficines de registre o d’atenció ciutadana.
La part social demanem que es regulin els horaris del personal de les oficines de registre així com les d’atenció ciutadana per tal que tinguin els mateixos drets quant a horaris i dies festius que la resta de la plantilla. En concret, proposem que els dies 24 i 31 de desembre no els hagin de treballar, i més quan el registre telemàtic ja és operatiu, cosa que permet que els treballadors i treballadores que presten aquests serveis, puguin equiparar les seves condicions de treball a les de la resta de plantilla.
CCOO US CONTINUAREM INFORMANT