Us resumim els temes tractats en el darrer comitè de seguretat i salut del Departament.
Vehicles/parc mòbil del Departament. L’Administració informa que, de la licitació de 95 vehicles, ja se n’han entregat 34, híbrids sense endollar i automàtics. La resta de vehicles pendents, una seixantena, s’entregaran els propers dies. En aquesta entrega s’inclouen els tots terreny amb marxa reductora. Properament, està prevista una licitació de 300 vehicles, amb la qual es finalitzarà la renovació del parc mòbil del Departament.
Creació plaça de Psicòleg/a al DACC. El Departament informa que ha quedat vacant de nou el concurs per cobrir la plaça del cos de titulació superiors, psicòleg/a adscrita al Servei de Prevenció de Riscos. Aquesta plaça porta més de dos anys sense cobrir i estava previst que, finalment, s’ocupés el passat mes d’abril. Atès que el Departament té casos de risc psicosocial desatesos per aquest mancança, CCOO insistim que s’han de buscar fórmules per resoldre-ho, sigui contractant provisionalment el servei o bé demanant col·laboració a d’altres departaments.
Informació del cens d’amiant, d’accessibilitat i de vestidors dels centres de treball del DACC. A petició de CCOO, el Departament informa que des de Presidència es coordina la planificació de retirada de l’amiant dels edificis de la Generalitat. I que el Departament ja els ha enviat la previsió del DACC fins l’any 2026. També informa que està previst fer el canvi de la coberta d’amiant del CFEA de Reus properament.
Locals: obres, trasllats i licitacions. El Departament ens informa que:
-S’està a l’espera del canvi d’empresa adjudicatària del manteniment dels edificis del DACC.
-La seu dels nous Serveis Territorials Alt Pirineu-Aran, estarà ubicada a la Seu d’Urgell. La reforma prevista comportarà espais diàfans i taules no assignades.
-A la seu dels Serveis Territorials del Penedès i l’Anoia, situada a l’edifici de l’INCAVI a Vilafranca del Penedès, està previst fer unes reformes per ampliar i millorar l’espai.
-Als Serveis Centrals de Gran Via de Barcelona, l’inici dels treballs per la substitució de les finestres, s’han posposat, tot i que s’espera iniciar-los en breu. També està previst, el mes de juliol, començar les obres per la renovació dels lavabos de l’edifici.
-L’Oficina Comarcal (OC) del Segrià, un cop acabades les obres, ja disposa de vestidor i finalment s’ha instal·lat l’ascensor, amb la qual cosa el centre ja compleix la normativa d’accessibilitat i vestidors. El Laboratori de Lleida ha fet una reforma de l’ascensor que permetrà utilitzar l’ascensor des de tots els nivells del centre de treball.
-Als Serveis Territorials de la Catalunya Central, es faran vestidors a l’edifici del “Sucre” a Vic.
-L’OC del Berguedà, tot i que no està confirmat, és possible que finalment es traslladi a l’edifici de l’antic Centre d’Acollida Turística de Berga. La previsió, però, és que en cas de confirmar-se aquesta nova seu, el trasllat no es faci abans de 2 anys. CCOO demanem que es pinti la oficina, donat el mal estat de les parets (cal recordar que fa més de 10 anys que està pendent de trasllat donat que incompleix la normativa). El departament ens informa que té previst pintar-la aquest juliol.
Seguiment simulacres d’emergència 2023 de centres de treball del DACC. A petició de CCOO, el Departament informa que, dels 70 edificis gestionats pel DACC, 15 han fet el simulacre corresponent a l’any 2024 i 37 han comunicat la data prevista per fer-lo. Dels 16 edificis no gestionats pel DACC, 3 han fet el simulacre corresponent a l’any 2024 i 4 han comunicat la data prevista per fer-lo.
CCOO insistim que el personal adscrit al DACC, ubicat en edificis no gestionats pel Departament facin el simulacre amb periodicitat anual. Posem l’exemple de l’OC del Maresme, centre de treball ubicat a la 1a planta del Mercat de les Flors de Cabrils. Com el Mercat de les Flors fa un simulacre cada 3 anys, els treballadors/es de l’OC del Maresme també. CCOO insistim que el centre faci el seu simulacre anual, fet que ajudarà a una millor evacuació en cas de necessitat, però el Departament considera que, si la resta de l’edifici no el fa, el simulacre no és efectiu.
L’acta de simulacres d’emergència és el document on es deixa constància dels resultats i conclusions dels simulacres realitzats. CCOO demanem que es fixin uns criteris per determinar com actuar en cas que els resultats dels simulacres no hagin estat els desitjats. Vam posar l’exemple d’un simulacre de l’any 2023, d’un edifici del DACC de 5 plantes i 400 treballadores i treballadors, van haver-hi 3 persones que no van sortir de l’edifici i falles mecàniques de portes, ascensor i alarmes. CCOO hem demanat que s’avanci el simulacre d’emergències previst per enguany i es tinguin en compte els factors que no van funcionar en l’anterior simulacre per corregir-los.
Informació sobre aplicació del Protocol per a la prevenció, la detecció, l’actuació i la resolució de situacions d’assetjament psicològic i altres discriminacions a la feina. El Departament informa que Funció Pública, en data 17 de setembre, no havia admès a tràmit la sol·licitud rebuda d’activació del protocol. La no admissió a tràmit de la sol·licitud ha generat que, el cas en qüestió, s’abordi amb altres procediments i mesures específiques, que s’espera que donin bons resultats.
Conflicte de l’Institut Català de la Vinya i el Vi de Vilafranca del Penedès (INCAVI). CCOO fem un resum de les diferents actuacions i situacions pels que ha passat aquest conflicte, iniciat l’any 2011. Demanem al Departament si les persones responsables de salut laboral del DACC consideren que s’ha fet una bona tasca preventiva en aquest tema, que dura des de fa 13 anys, encara no s’ha resolt i ha provocat danys a la salut de treballadores i treballadors de l’INCAVI de Vilafranca del Penedès. L’Administració considera que s’han anat fent les actuacions adequades. Sense comentaris! Creiem que la resposta es comenta per si sola…
Intranet de prevenció de riscos del DACC. Podeu revisar la informació de prevenció a la intranet.
Si teniu suggeriments, propostes o consultes que afectin la salut laboral del nostre Departament, ens les podeu fer arribar als delegats i delegades de prevenció de CCOO.
BARCELONA: David Bonet [email protected] ; Maria Salvat [email protected]
GIRONA: Quim Aragonès [email protected]
LLEIDA: Mario Carrillo [email protected]
TARRAGONA: Xavier Agut [email protected] ; David Font [email protected]at
CCOO US CONTINUAREM INFORMANT