En els darrers temps CCOO hem estat immersos en la negociació de les bases de la convocatòria d’oposicions al Cos d’Educadors Socials de l’àmbit d’Execució Penal.
La Secció de Sindical de CCOO al Departament de Justícia de la Generalitat apostem per insistir que aquest procés de Concurs-Oposició és un Concurs per aprovisionar de manera definitiva.
Entenem que després de tants anys de treball, implicació, esforç i carrera professional cal que reconeguin la nostra professió i les persones que hem dissenyat, implementat i avaluat de forma continuada el Projecte de Justícia Juvenil.
És per això que CCOO hem presentat un document a la Consellera (que us transcrivim a la pàgina següent) demanant un canvi de rumb en la forma i manera de dur a terme aquesta consolidació dels nostres llocs de treball.
A l’atenció de la Hble. Sra. Ester Capella i Farré, Consellera de Justícia,
Respecte de l’Acord GOV/48/2017, de 18 d’abril, del Govern de la Generalitat de Catalunya, publicat al DOGC núm. 7353 de 20 d’abril de 2017, que aprova l’oferta d’ocupació pública parcial de la Generalitat de Catalunya per a l’any 2017.
Dins de l’àmbit de d’execució penal i en concret de Justícia Juvenil existeix un nombre molt elevat de places del cos especial d’educador i educadores socials, no consolidades. Aquestes ocupades amb anterioritat a l’any 2002, data en què es crea el cos específic d’educadors i educadores mitjançant la Llei 24/2002, de 18 de novembre, de creació de l’especialitat d’educació social en el cos de diplomats de la Generalitat de Catalunya (DOGC núm. 3775, de 4.12.2002).
Aquesta plantilla ha passat de temporal, amb un interinatge per vacant esperant les degudes convocatòries en temps i forma, a ser una plantilla de treballadors/es estable i d’estructura del conjunt de centres i del projecte de país de Justícia Juvenil i execució penal.
Aquest/es treballadors/es han format part del disseny, desenvolupament i implementació d’un projecte educatiu a llarg termini, així com desenvolupant, adaptant, millorant i concretant la llei orgànica 5/2000 de Responsabilitat Penal del Menor. Duent a terme una carrera professional de treball educatiu tant extern com intern. Anys de treball, formació, reciclatge i vocació per oferir el millor de nosaltres mateixos i fer de la Justícia Juvenil el millor servei.
Fins a l’actualitat aquests/es professionals han fet de la seva vocació i professionalitat un estil de vida, apostant per un lloc de feina exigent, dur i en molts moment dolorós. Però, de vital importància per als joves infractors i conjunt de la societat. Aquesta com a principal beneficiada per una feina educativa ben feta, generant valor en els joves i proporcionant valor social. Per a tots, tant a nivell de desenvolupament social com a nivell econòmic. No oblidem l’estalvi social i econòmic per cadascun/a dels/les joves que aconseguim amb la nostra feina que esdevingui un ciutadà productiu i integrat laboralment i social.
Dit això i amb les mocions aprovades al Parlament de Catalunya (tram. 300-00041/12 i la tram. 255-00005/12), instem al Departament de Justícia amb la seva Consellera com màxim responsable a:
Establir els mecanismes específics i prioritaris per a la valoració de mèrits dels i les educadores socials interines que porten ocupant la mateixa plaça des de fa un mínim de 3 anys amb una valoració positiva, i sense la possibilitat d’haver-la consolidat degut a la no convocatòria d’oposicions durant aquest temps.
Creiem en la necessitat de pensar diferent, fer les coses amb una visió oberta i de justícia.
Pensem que tot aquest capital professional i de coneixement ha d’esdevenir el valor determinant per a la consolidació de les places d’interinatge. I sobre tot, el capital professional que fa que la Justícia Juvenil i l’àmbit de l’execució penal hagi estat passat i present per esdevenir futur.
Àlex Pérez Puntí Responsable Organització Secció Sindical Departament de Justícia, CCOO