En més de 20 anys de prevenció a la Generalitat només s’han fet 2 auditories amb un incompliment en 2 de cada 3 requisits
El sindicat va denunciar el passat 7 de febrer que a les auditories per valorar la integració i l’eficàcia del sistema de prevenció implantat als diferents departaments de la Generalitat de Catalunya, s’esmenta com a no conformitat que amb els recursos humans i materials existents no és possible desenvolupar adequadament les activitats preventives planificades, sense que s’hagin adoptat mesures organitzatives per corregir la situació.
Les mesures preventives proposades com a resultat de les darreres auditories encara no han estat adoptades en la majoria dels departaments segons les dades facilitades en la darrera Comissió Paritària General de Prevenció de risc laborals el passat 1 de febrer i les segones auditories realitzades tenien en alguns casos uns resultats més negatius que les primeres realitzades. Dels 45 ítems analitzats dels sistemes de gestió 28 resultaven com a no conformes.
Són dades que expressen el deteriorament i abandonament dels Serveis de Prevenció creats ja fa més de 20 anys, la manca de recursos humans i materials dedicats pels departaments per a la millora de les condicions de treball del seu personal, sense una integració efectiva dels sistemes de gestió.
CCOO considera un fracàs el sistema de gestió actual tant per l’augment de la sinistralitat i com pel resultat de les auditories, i per això va presentar l’informe de balanç de 20 anys de prevenció de riscos laborals a la Generalitat de Catalunya 1996-2016, i propostes de futur on s’analitzava la integració de la prevenció en les estructures dels departaments i el seu impacte; tanmateix, a l’informe s’incloïen propostes de millora amb un canvi de filosofia radicalment diferent de l’actual sistema preventiu, que considerem totalment esgotat i fracassat, que es basa en una política errònia d’externalitzacions d’especialitats preventives que ha costat més de 50 milions d’euros en aquests darrers vint anys.
També, cal denunciar una política errònia d’externalitzacions d’especialitats preventives que ha costat més de 50 milions d’euros en aquests darrers vint anys i que de les 275 persones que treballen als serveis de prevenció, 146 són interines i representen el 53,5% del total del personal.
CCOO de Catalunya va assistir el
24 de gener, a una reunió amb els Grups Parlamentaris, que s’han compromès a impulsar una resolució parlamentària per promoure la integració efectiva de la prevenció de riscos laborals per al personal de la Generalitat de Catalunya.