COMITÈ DE SEGURETAT I SALUT 16.12.2020
Us resumim, tot seguit els temes tractats a la reunió del Comitè de Seguretat i Salut del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies que es va celebrar el 16 de desembre d’enguany.
Com malauradament comença a ser tradició, el tema estrella de cada reunió és la problemàtica en relació amb la Covid-19. CCOO tornem a denunciar la descoordinació entre el nostre Departament i el de Salut ja que aquest últim envia material o dictamina instruccions sense comunicar-ho al nostre Departament. Sense que serveixi de precedent, hem de valorar positivament els esforços que estan fent tant per part del Servei de Prevenció com de Recursos Humans.
Entre els punts a destacar està l’increment, pel proper any, de les hores del servei mèdic (metge i infermeria), la realització de tallers de gimnàstica sobretot per al personal que teletreballa i està moltes hores assegut, l’estudi dels riscos psicosocials del personal que teletreballa, cursos d’higiene de la son (ja que aquesta pandèmia ha provocat disfuncions en aquest sentit), píndoles informatives per al personal que s’incorpora sobre la Covid, cursos de mobilitzacions segures per al personal de Residències, entre d’altres.
No hi ha informació sobre el futur pla de vacunació enfront la Covid-19 ja que és competència de Salut i no ens ha passat informació.
El personal vulnerable està classificat en A i B segons el grau de sensibilitat. En aquest sentit el personal classificat com a A no poden treballar en zones Covid, només en zones verdes. El personal afectat d’un centre tot vermell (i per tant no es pot recol·locar) és apartat del seu lloc de treball i se li dona la baixa mitjançant l’ICAM (el qual, per cert, està trigant molt a fer aquesta gestió degut a la saturació del servei).
Les PCR al personal les dictaminen les ABS. CCOO constatem que això comporta que la majoria d’incorporacions es facin sense la prova prèvia, que la majoria s’hagin de fer fora de l’horari laboral, en dia de descans o fins i tot, en vacances.
Creiem que les proves s’haurien de realitzar coordinades amb Salut i dins l’horari laboral. Si per algun motiu no pot ser, s’han de buscar sistemes de compensació per al personal afectat. En aquest sentit, el nostre Servei de Recursos Humans ha fet una consulta a Funció Pública de la que s’està esperant resposta.
Malgrat els avenços, CCOO creiem que encara hi ha temes per resoldre com, per exemple, la correcta sectorització d’alguns centres, habilitació d’espais segurs, per exemple, per dinar el personal, el no compartir guixetes, vestidors amb dutxes, millorar ventilació…
El teletreball és un tema encara per resoldre del tot. És veritat que s’estan donant recursos tecnològics com diu la normativa però… són els adients? Són suficients? CCOO constatem que NO, en general. Les pantalles són petites així com els teclats. Hi ha un important estrès visual i osteomuscular ja que ningú ha pensat que per estar hores treballant, a més d’un ordinador correcte ha d’haver-hi altres elements com cadira, taula, reposapeus… essencials per a una bona higiene postural.
En aquest Comitè també hem aprovat (per requeriment d’Inspecció de Treball i desprès de vàries reunions del grup de treball) el protocol per a la preparació i administració de medicació a les Residències del Departament.
En relació a la vacunació de la grip, que és competència del DTASF s’han duplicat les demandes en relació a l’any passat.