COMITÈ DE SEGURETAT I SALUT DEL DEPARTAMENT DE TREBALL, AFERS SOCIALS I FAMÍLIES
REUNIÓ EXTRAORDINÀRIA COVID-19 (SEGONA PART)
Us resumim, tot seguit els temes tractats a la reunió extraordinària del Comitè de Seguretat i Salut del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies que es va celebrar ahir 7 de maig com a continuació de la realitzada el passat 30 d’abril (que ja us vam resumir en la nostra nota informativa 58/20) que no es va poder concloure.
PRESENCIALS/TELETREBALL
A grans trets, es pot dir que, del personal del Departament (4.508 persones), el 43% està realitzant tasques presencials, principalment a les Residències i Centres d’Infància i Adolescència, però també a la incrementada gestió administrativa i d’atenció als centres, i el 31% està realitzant teletreball. El 26% està en situació de permís o baixa.
Referent al teletreball, el Departament té clar que aquest haurà de jugar un paper molt important en el futur. Fonamentalment perquè tornar a la plena normalitat presencial serà molt complicat. Evidentment, aquest tema s’haurà de tractar amb detall i de manera negociada per tal que no perjudiqui als/a les treballadors/es. CCOO volem que es permeti la flexibilitat, la conciliació de la vida laboral i familiar i que es compensin les hores extres que s’han fet o que es puguin fer. A més, s’ha de dotar el personal de les eines informàtiques adients, cosa que el Departament s’ha compromès a fer.
PLA DE RETORN
CCOO tornem a demanar els plans de retorn i reforços en la neteja. El Departament comenta que en els propers dies ens facilitaran els esborranys dels plans de retorn de les diferents unitats per tal poder examinar-los i fer les pertinents al·legacions. Funció Pública ja ha emès la Instrucció 4/2020, sense negociació, de caire general i sense dates.
Referent a les neteges, hi ha un volum d’hores que no s’han fet servir ja que molts centres han estat tancats i, per tant, en cas necessari, es podran incrementar horaris per assegurar una perfecta neteja i desinfecció dels espais.
El Pla de Contingència Departamental ha de contemplar com cal fer aquest teletreball, l’atenció directa, les distàncies de seguretat, els equips de protecció, visites de familiars als centres Residencials…
A les OASF es vol generalitzar la cita prèvia.
S’està estudiant la possibilitat del control de temperatura al personal i, si fos possible, també als/a les usuaris/àries. Referent als/a les usuaris/àries, és important poder actuar amb rapidesa en casos d’incompliment de les mesures preventives que poden posar en risc la salut d’altres usuaris/àries o del personal. Per això, CCOO demanem trobar mecanismes cautelars ràpids ja que els expedients sancionadors poden trigar mesos en resoldre’s.
CCOO hem demanat que en els centres de la DGAIA a on hi hagi bugaderia, el personal que vulgui pugui rentar la roba de treball i que es recordi la importància de tenir cura amb les mesures preventives tant del personal com dels menors. Naturalment, el que no pot fallar, coherentment, són els recursos materials i humans per a implementar-les. El Servei de Prevenció està d’acord.
CCOO hem demanat que a tots els centres de treball hi hagi galledes/contenidors específics per a dipositar les mascaretes, guants i d’altres equips de protecció un cop utilitzats. El Departament es compromet a posar-los on no n’hi hagi.
És important preveure per si hagués un altre brot epidèmic. El Servei de Prevenció ens informa que està preparant un protocol per si això passés i ens el farà arribar tan bon punt estigui acabat.
MÚTUES
Tornem a protestar pel que fa al comportament de les Mútues, les quals han estat desaparegudes durant aquest procés o no han actuat correctament. En hauríem de replantejar quin paper han de tenir en el futur i l‘Administració hauria de ser més exigent amb la gestió que fan.
Us continuarem informant quan tinguem més informació en general i sobretot pel que fa al Pla de Contingència de retorn, esperant que aquest es faci amb totes les garanties per a protegir al personal i també als/a les usuaris/àries.