INCIDENTS AMB EQUIPS DE RESPIRACIÓ AUTÒNOMA
Dilluns passat, vam reunir-nos amb un representant del Servei Tècnic i amb el Cap de RIscos Tecnològics.
El tema és prou urgent i important. Els incidents relatius a la congelació del manoreductor i part de la pneumàtica de les espatlleres dels ERA, fan que quedi bloquejat el manòmetre, indicant pressió, tot i que l’ampolla pugui estar buida.
Se’ns va lliurar un dossier amb la cronologia dels incidents dels quals es tenen constància, des de mitjans d’agost de 2021 fins aquest mes de gener de 2022. Us volem insistir en la importància d’informar de qualsevol incident de qualsevol naturalesa, no només per a poder detectar i corregir ràpidament i no es produeixi l’accident, sinó també per a què consti registrat en la cronologia. Ens estranya que no hagi passat quelcom greu fins ara. Els primers incidents van tenir lloc en equips MSA model single line. A Bombers la majoria són Dräeger, de manera que tot apunta a un defecte de fabricació. Es van mantenir reunions amb el fabricant, es van retirar els equips i enviar per a que MSA els testés i, un cop analitzats, no es van trobar defectes de fabricació, però sí excés d’humitat o aigua directament en 31 dels 169 equips, que continuen retirats a día d’avui.
El 20 de desembre es va produir un incident igual que els anteriors amb els models MSA, però aquesta vegada amb el model Dräeger PSS500. A partir d’aquí, els incidents són amb Dräeger. Tots els equips implicats en incidents ha estat retirats i enviats a l’empresa, a l’igual que es va fer anteriorment. Però aquest cop, si passa a qualsevol model o marca, tot apunta que el problema por ser en la humitat en el aire, per tant en les ampolles carregades, en determinats compressors podria ser el causant de la fallada posterior a l’espatllera. MSA s’ha ofert a mesurar la qualitat de l’aire de dins les ampolles i ha analitzat 3 ampolles de cada un dels nostres compressors, més 3 dels de cadascun de dos proveïdors externs. AIRBOX i AIR 300.
El resultat és que la humitat interior, està molt per sota del que marca la norma com a màxim que és 25mg/M3 d’humitat.
De tot això, se’n conclouen les següents mesures a prendre:
- Traçabilitat de tots els elements dels ERA.
- Revisions de tots els compressors.
- Adquisició de mesuradors de qualitat de l’aire en les ampolles.
- Detectors d’accés d’humitat que bloquegi el compresor.
- Revisió extraordinaria de totes les espatlleres.
En l’àmbit operatiu: informació i difusió als Parcs, potser mitjançant vídeo, de les accions i revisions prèvies a la utilització dels equips.
CCOO i la resta de sindicats, ja en anteriors reunions, havíem demanat posar límit, caducitat, a la vida útil de la pneumàtica (latiguillos) dels ERA. El Servei Tècnic es compromet a intentar limitar-ho a 10 anys.
També demanem personal fix i habitual per a les tasques d’omplir ampolles, facilitant i assegurant una correcta traçabilitat de les ampolles omplertes, etiquetant l’ampolla cada vegada que s’omple, en els nostres compressors, així com la retirada dels compressors portàtils.
La investigació, davant l’elevat nombre d’incidents, està engegada des del mes passat.
CCOO US CONTINUAREM INFORMANT
CCOO LLUITEM PER LA SALUT LABORAL
Seguiu-nos al telegram (BOMBERS GENERALITAT CCOO)