REUNIÓ AMB LA SUBDIRECTORA GENERAL
Dimecres, 14 d’abril de 2021, CCOO ens vam reunir amb la amb la Subdirectora General de Personal, Organització i Prevenció de Riscos Laborals del Departament d’Empresa i Coneixement per tractar els temes que afecten el col·lectiu d’Intèrprets – Informadors/es Turístics/ques dels quals us informàvem a la nostra anterior comunicació (CCOO INFORMA 42/2021). Us resumim, tot seguit, els temes plantejats.
HORARIS DE TREBALL
S’està incomplint el disposat a l’art. 11.2 del Decret de Jornada i Horaris: “En les unitats, oficines, centres i llocs de treball en què l’horari de treball requereixi adaptacions específiques, ateses les seves característiques especials, els secretaris i secretàries generals dels departaments poden fixar, motivadament i amb determinació de l’àmbit temporal de vigència, durant un període màxim de sis mesos, una jornada o un horari diferent del que preveuen les relacions de llocs de treball. Aquestes modificacions del règim horari s’han de comunicar a la persona o persones directament afectades i a la Inspecció General de Serveis de Personal. Si es considera necessari que les modificacions acordades hagin de tenir caràcter permanent, s’han d’incorporar en les relacions de llocs de treball com a horari especial, a instàncies del departament afectat”.
CCOO exposem que els horaris especials no venen signats pel Secretari General del Departament i no poden ser modificats discrecionalment cada dos per tres perjudicant els drets i la conciliació del personal afectat. Així mateix, no compleixen l’apartat 2.2 de la Instrucció per la qual es regula el règim horari i altres aspectes relatius a la gestió del personal que realitza tasques d’atenció al públic adscrit a les oficines de turisme de la Generalitat de Catalunya atès que els canvis efectuats no es fixen amb periodicitat anual ni son computats a partir del mes de setembre coincidint amb l’inici del curs escolar. A més a més, la disbauxa arriba a extrems que alguns/es companys/es no disposin dels 2 dies de descans setmanals, que no puguin treballar fora de l’horari d’atenció al públic de les Oficines de Turisme i que es pretengui crear una “borsa d’hores de deute” que no té cap norma que la reguli i contradiu el Decret de Jornada i Horaris.
CCOO exigim jornades i horaris que s’ajustin a la normativa i que no siguin modificats constantment. L’Administració considera que la Instrucció habilita la realització dels horaris sense que calgui la signatura del Secretari General i que aquestes modificacions horàries es deuen a la situació excepcional de pandèmia actual i que esperen que es normalitzi la situació al setembre d’aquest any. Pel que respecta a aquestes “borses d’hores de deute” tenen clar que no son legals i que no es poden aplicar.
CCOO no estem satisfets amb aquesta resposta i és per això que recomanem a tothom afectat/da per aquests horaris incoherents a realitzar els recursos pertinents davant els/les seus/ves superiors jeràrquics/ques i recordem que la nostra afiliació disposa d’aquesta assistència jurídica de manera gratuïta.
AVALUACIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS 2016
Els resultats mostren que, dins de la Direcció General de Turisme, aquest és el col·lectiu amb més riscos pel que respecta a la previsibilitat (disposar de la informació adequada, suficient i a temps per poder dur a terme el treball de forma correcta i per adaptar-se als canvis) i a la inseguretat respecte les condicions de treball (preocupació pel futur en relació amb els canvis no desitjats de les condicions de treball). Les mesures correctores (una única reunió amb membres de les oficines de turisme) han estat clarament insuficients.
CCOO demanarem la realització d’una nova avaluació de riscos psicosocials i plantejarem les mesures correctores oportunes en funció dels resultats obtinguts.
INSTRUCCIÓ
La Instrucció per la qual es regula el règim horari i altres aspectes relatius a la gestió del personal que realitza tasques d’atenció al públic adscrit a les oficines de turisme de la Generalitat de Catalunya, de 13.04.2018 entra clarament en contradicció tant amb el Decret de Jornada i Horaris com amb el Decret Legislatiu 1/97 i amb la Llei de Conciliació 8/2006 en el seu apartat 4 de Gaudiment dels permisos, llicències, excedències i reduccions de jornada pel que respecta als terminis d’antelació mínima per demanar-los ja que produeix indefensió al personal.
CCOO hem demanat la modificació d’aquesta Instrucció però l’Administració ja ens ha comunicat que no ho farà, és per això que recomanem a tothom que recorri, inicialment en via administrativa, les denegacions d’aquests drets basant-se únicament en el termini per demanar-los i estudiarem la manera d’anul·lar legalment aquesta Instrucció. Cal tenir en compte que aquest col·lectiu no pot conciliar emprant mecanismes com la recuperació d’hores durant la setmana, ni mitjançant la flexibilitat horària recuperable. Només és possible amb permisos per assumptes personals o amb canvis de torns entre companys/es. Darrerament, algunes peticions estant sent denegades a les Oficines de Turisme, sense justificació, encara que es demanin dins els terminis de la Instrucció.
CARRERA PROFESSIONAL
Augmenten el nivell als caps de secció de comerç i turisme de 24.1 a 24.2 afegint-los les funcions dels responsables de les oficines de turisme. Aquest pretext ha servit ara per prescindir d’algun/a responsable d’oficina per “motius organitzatius” i dur la gestió de l’oficina des dels Serveis Territorials. Demanem una explicació ja que és un precedent per fer desaparèixer la figura del/de la responsable, discrecionalment.
A més a més, s’ha obert la possibilitat que les places de responsables d’oficina siguin cobertes per personal de l’administració local, la qual cosa deixa aquest col·lectiu amb menys opcions reals de poder fer carrera administrativa. L’excusa és que “cal anar a buscar el talent fora, hi ha gent a la local molt vàlida”. Menyspreu total cap el col·lectiu. Demanem que el Departament defensi el seu personal.
CCOO, UN SINDICAT EN FORMA PER AJUDAR-TE