COMITÈ DE SEGURETAT I SALUT DEL DEPARTAMENT DE TREBALL, AFERS SOCIALS I FAMÍLIES
Us informem, tot seguit, dels temes tractats en el Comitè de Seguretat i Salut telemàtic que es va celebrar el passat 30.09.2020.
Com malauradament comença a ser tradició, no ha estat possible tractar els 34 punts del dia i més de la meitat han quedat per a la propera reunió extraordinària del dia 7 d’octubre.
CCOO hem fet vàries preguntes sobre temes de Residències que encara estan per resoldre com: canvi de llits i matalassos obsolets, millores tècniques com la instal·lació de més grues de sostre que milloraran molt la manipulació dels residents i evitaran sobrecàrregues físiques, realització de treballs de manteniment pendents que afecten a la seguretat del personal o establir un protocol de transferències per no realitzar més de les necessàries i fer-les correctament. El Departament diu que farà el seguiment i que quan es pugui es farà un concurs per a la compra de llits, matalassos, etc. Aquest concurs estava previst per a principis d’any però de moment encara no ha sortit.
CCOO també hem intervingut en el tema estrella d’aquests mesos: la COVID19 i en el cas d’algunes Residències encara hi ha temes per resoldre com la correcta sectorització d’alguns centres, habilitació d’espais segurs per exemple per dinar el personal, el no compartir guixetes, posar mampares de protecció a les recepcions on encara no hi ha, entre d’altres. El Departament també diu que ho farà ràpidament.
CCOO també hem demanat un protocol per a l’ús de les granotes utilitzades per aïllar-se a les zones COVID, que ha de fer servir el personal durant moltes hores. No son transpirables, als centres fa molta calor i poden provocar principis de deshidratació i inclús un cop de calor. Demanem temps màxim d’ús continuat i habilitar un temps de descans principalment.
CCOO també hem sol·licitat que, als centres de DGAIA, per les seves característiques (visites, escapoliments…), hi hagi la possibilitat de realitzar testos ràpids de la COVID19 que podrien ajudar a prevenir brots de la malaltia.
Altres temes que hem tractat i que encara estan pendents: millorar la comunicació del Servei de Prevenció amb els/les delegats/des de prevenció, No se’ns informa, com mana la normativa, de tots els plans de contingència i també hi ha intervencions que no se’ns han comunicat. Entenem que la situació actual es complicada però s’ha de millorar la comunicació.
A més, CCOO hem expressat la nostra protesta per la manca de coordinació amb el Departament de Salut, el qual no informa de les actuacions (per exemple instal·lació de tomes d’oxigen), no coneixem els criteris ni periodicitat dels cribatges als nostres centres, etc. Per altra banda, estan passant des de l’Oficina de Residències, uns qüestionaris, fet que augmenta la feina burocràtica, i el serveis d’infermeria nostres no poden assumir realització de PCRs… En resum, nul·la coordinació amb Salut i increment de càrregues de treball, sense incrementar recursos.
Cal una reflexió seriosa i exhaustiva sobre la gestió, és a dir, quin Departament ha de gestionar de forma integral les Residències. I el que està clar és que no es pot mantenir aquest sistema per molt de temps.