COMISSIÓ PARITÀRIA SECTORIAL DE PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS
Aquest dimarts dia 28, ens vam reunir telemàticament amb l’Administració per a parlar dels següents temes relacionats amb l’actual pandèmia i amb la seguretat i salut dels/les treballadors/res.
Malgrat les diferents organitzacions sindicals, o la mateixa Administració, vam proposar els punts de l’ordre del dia amb la suficient antelació, molta de la informació demanada no estava disponible en el moment de la reunió o l’Administració no l’havia traslladat de la manera demanada per les organitzacions sindicals, la qual cosa ha dificultat, i dificulta, la tasca realitzada per la part social i pels delegats/des de prevenció de CCOO en alguns departaments.
Actualització de les dades d’afectació de la COVID-19: L’Administració ens informa de l’afectació acumulada del COVID-19 a la plantilla de la Generalitat depenent d’aquesta Mesa. Un total de 2.532 persones han estat de baixa sent els col·lectius mes afectats el de personal de Justícia (1.044 baixes i un 42,23% del total), el de Treball, Afers Socials i Famílies (853 i 33,69%).
CCOO fem constar que tornen a faltar les dades de la ATC i que al SOC baixen de 217 (18 de Maig) a 71. Com pot ser que la incidència acumulada al SOC hagi disminuït? Són correctes aquestes dades? L’Administració pren nota i ens respondrà. CCOO tornem a demanar, e insistirem fins a la sacietat, que se’ns proporcionin dades segregades de treballadors/res que han estat de baixa per haver patit el COVID-19 i els/les treballadors/res que han estat en situació d’aïllament domiciliari, i que es tingui en compte la Llei d’Igualtat Efectiva per facilitar dades separades per gènere.
Mesures de reincorporació progressiva a la feina: CCOO manifestem la falta d’informació, consulta i participació als Delegats/des de Prevenció, de les mesures excepcionals activades al Segrià, la Noguera, BCN i Àrea Metropolitana. L’Administració respon que aquesta informació ha d’arribar als/les delegades a través dels Comitès de seguretat i salut, la qual cosa tothom sap que, en alguns departaments, no es així, que són els /les delegats/des que han de insistir en que se’ls proporcioni la informació i aquesta moltes vegades no arriba. L’Administració pren nota.
Personal especialment sensible: CCOO exigim criteris homogenis en tots els departaments pel grup format pel personal especialment sensible i/o vulnerable per a l’Avaluació de Riscos individualitzada tenint present el risc de contacte amb el coronavirus SARS-CoV-2 al seu centre de treball. Segons l’Administració, al personal d’especial vulnerabilitat se’ls ha adaptat el lloc de treball des del primer moment. A la pràctica, i gairebé de forma generalitzada (sobretot al principi de la pandèmia ), les persones eren enviades a casa amb la simulació de teletreball o amb una IT del seu metge de capçalera.
En general, els Serveis de Prevenció han fet una interpretació molt restrictiva de les diverses disposicions publicades des del inici de la pandèmia. Això, en la pràctica ha implicat no reconèixer vulnerabilitats i excloure, per exemple, a treballadors/es amb diabetis controlada, o amb processos oncològics amb tractament. La infradotació i manca de recursos dels Serveis de Prevenció, que CCOO venim denunciant des de fa molt temps, aquesta pandèmia l’ha vingut a posar molt més en evidencia. CCOO hem demanat una dotació estable d’especialistes en qüestions psicosocials (psicòlegs i psiquiatres), ja que les situacions viscudes arran del covid faran aflorar molts problemes que caldrà tractar amb especialistes.
Informació sobre el reconeixement com a accident de treball del personal sociosanitari que va estar de baixa per Covid-19 durant l’estat d’alarma: CCOO demanem que els Serveis de Prevenció iniciïn d’ofici el canvi de contingències a les persones contagiades per COVID-19 en el desenvolupament de la seva activitat laboral. És el Servei de Prevenció el que té la informació dels contactes estrets i pot esbrinar si hi ha relació causa/efecte entre la feina desenvolupada i el contagi de la malaltia.
Equips de protecció (EPI) destinats al personal funcionari/laboral: Atesa la flagrant manca d’EPI al inici de la pandèmia, CCOO ens preocupa molt si tots els departaments disposen d’existències suficients de mascaretes quirúrgiques, FFP2 (pel personal que no pot mantenir distancia de seguretat amb usuaris), gels hidroalcohòlics i sabó per mantenir les pautes d’higiene i rentat, etc. L’Administració informa que s’ha realitzat una compra mitjançant la Comissió Central de Subministraments (amb els proveïdors del ICS), de 4 milions de mascaretes quirúrgiques i d’1 milió de mascaretes FFP2 i FFP3 i guants de nitril, que ja s’estan distribuint pels Departaments i que, en cas que sigui necessari, s’ampliarà la compra per tal que tothom disposi de material suficient al tipus de servei.
CCOO tornem a insistir que volem aquestes dades segregades per departaments ja que ens consta que, per exemple, el Departament de Justícia solament disposa de 7.200 mascaretes FFP2 pel personal penitenciari fins a final d’any (4.500 treballadors/res!!!), quantitat clarament insuficient. Manifestem la nostra preocupació per a que el personal presencial essencial sociosanitari, penitenciari, educatiu, d’escorxadors, bombers, agents rurals i tots i totes els que fem atenció directa al públic disposem de material suficient i adequat a les seves necessitats i nivell de protecció pertinent, segons els protocols existents i les indicacions de l’autoritat laboral. O judicial, com CCOO vam aconseguir que es dictés. L’Administració “torna” a prendre nota.
CCOO recordem que el reforç de neteja i desinfecció dels centres de treball, indicat als protocols, no finalitzi amb la nova normalitat sinó que s’estengui en el temps fins que acabi la pandèmia.
Dotació dels Serveis de Prevenció: CCOO demanem que se’ns informi sobre l’estat d’implantació de l’Acord GOV/78/2020 de 9 de juny i es faci publica la relació d’efectius demanats pels Departaments a la DG Funció Pública i nombre autoritzats per DGFP. L’Administració ens diu que han rebut les peticions dels Departaments i que han autoritzat la contractació de les 30 places indicades a l’Acord de Govern. Davant la nostra insistència demanant la llista d’efectius demanats pels Departaments i els autoritzats per la DGFP, l’Administració es compromet a fer-nos arribar aquesta informació
Avaluació de riscos psicosocials o pautes davant la crisi. Creació d’un Servei de Suport Psicològic
CCOO demanem que s’estableixin mesures preventives per a la represa de l’activitat, que atengui als aspectes psicosocials i organitzatius per a protegir la seguretat i la salut del personal exposat a curt i mitjà termini, com:
- Comunicar amb claredat les noves pautes per evitar contagis.
- Incorporar l’interès a la salut del personal a càrrec.
- Valorar el treball en especial dels serveis bàsics i essencials.
- Proporcionar informació actualitzada per a reduir l’efecte de la incertesa. (Portal ATRI).
- Elaborar recomanacions sobre el treball a distància.
- Facilitar l’aplicació del règim de torns, combinant la modalitat de prestació de serveis presencial i el règim de teletreball.
Tanmateix, cal preveure els efectes per episodis d’estrès entre la plantilla, CCOO sol·licitem posar en marxa un servei gratuït i anònim de suport psicològic i emocional amb l’objectiu d’atendre totes les persones per trastorn d’estrès posttraumàtic (TEPT) i lluitar contra l’estrès i l’angoixa que generi la represa, especialment per a les persones que han estat ingressades per la malaltia i aquelles que estan en primera línia d’atenció a la ciutadania.
Davant una possible relaxació de la aplicació de les mesures preventives davant el COVID-19 proposem a l’Administració que faci campanyes de sensibilització en els centres de treball. L’Administració recull la nostra proposta.
Modalitat teletreball: CCOO demanem una regulació clara del teletreball atès que l’Acord de Teletreball que va ser subscrit per CCOO encara no ha estat ratificat pel Govern per mitjà de decret de manera que queden sense aplicació clara aspectes relacionats amb la salut laboral, equips informàtics, xarxes VPN, privacitat i protecció de dades, formació i informació TIC i responsabilitats derivades.
CCOO afirmem que el personal públic s’ha adaptat al teletreball en un temps rècord, i ha admès aquesta necessitat per la urgència sorgida a causa de les mesures per a contenir la propagació de la Covid-19, però des del primer moment, vam deixar clar a l’Administració que aquest element era temporal i excepcional, i vam introduir a l’acord la creació d’una comissió de seguiment per a la seva concreció, que no s’ha posat en marxa després d’haver-ho sol·licitat repetidament.
És per això que CCOO demanem una regulació negociada immediata del teletreball que concreti entre altres aspectes de risc psicosocials en el teletreball relacionats amb la persona que teletreballa com la gestió del temps, registre de jornada, dret a la desconnexió, organització del treball, manera de reportar resultats, càrrega de feina, assessorament telefònic o telemàtic i control de l’estrès.
Així mateix indiquem a l’Administració que els/les treballadors/es no han de suportar cap tipus de carrega econòmica pel fet d’estar teletraballant. És l’empresa la que li ha de proporcionar els mitjans informàtics necessaris.
Protocol d’assetjament: Els casos admesos a tràmit s’estan dilatant en el temps d’una manera desorbitada. Hi ha casos que fa més d’un any que es van activar per les persones afectades i encara no tenen cap resolució per part de Funció pública. Com molts cops hem denunciat CCOO, queda més que palès la manca de tècnics de PRL a la Generalitat de Catalunya.
CCOO valorem negativament l’aplicació d’un protocol que, davant els 200 casos estudiats des del 2015 fins ara, només 13 han estat considerats com assetjament i, a més, en alguns casos, no s’han pres les mesures proposades per Funció Pública.
Demanem una revisió de l’actual protocol, la dotació de més recursos humans per a poder escurçar els terminis d’investigació que incrementen el patiment de les víctimes, i tornem a sol·licitar la participació dels delegats/des de prevenció en el procés.
L’Administració es compromet a tractar aquest tema en profunditat en la propera reunió.