COMITÈ DE SEGURETAT I SALUT DEL DEPARTAMENT DE TREBALL, AFERS SOCIALS I FAMÍLIES
REUNIÓ EXTRAORDINÀRIA COVID-19
Us resumim, tot seguit els temes tractats a la reunió extraordinària del Comitè de Seguretat i Salut del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies que va celebrar una reunió extraordinària i telemàtica per insistència de tots els sindicats el passat 30 d’abril d’enguany. No dubtem que des del Departament s’ha treballat molt, però la realitat és que el normal hagués estat fer-la abans, quan la problemàtica i l’angoixa eren molt altes, i no ara que ja han començat a arribar alguns EPI, CCOO hem hagut de fer denúncies davant la Inspecció de Treball i els mitjans de comunicació. Recordem que l’estat d’alarma va començar el 13 de març.
No ha estat possible tractar tots els temes i la setmana vinent es farà la segona part.
Des de l’inici de l’estat d’alarma han anat sortint diferents protocols i recomanacions per part del Departament de Salut i del nostre. També és cert que molts d’ells no es podien complir per manca de material, manca de tests, problemes en la infraestructura dels centres, etc.
En la reunió hem rebut algunes respostes als temes plantejats per la part social però encara hi ha temes sense resoldre i d’altres que els passen la pilota al Departament de Salut. Ens han lliurat, entre protocols xifres de baixes, xifres d’EPI llurats, etc., uns 30 documents. Intentem destacar alguna de les dades (a data 27 d’abril) en aquest resum que recull les principals dades i respostes obtingudes.
Referent a personal:
- Nº de casos positius: DGAIA (3), RGG i RD (125)
- Nº casos negatius: DGAIA (2), RGG i RD (294)
- Nº de baixes mèdiques: DGAIA (56), RGG i RD (432)
- Cobertura de baixes i nous contractes: Residències (1.171). Centres DGAIA (219) . En aquest apartat, hem d’agrair l’autorització del Departament a les Direccions per tal d’agilitar les contractacions.
- El Departament no va donar pautes d’actuació fora del centre davant el risc de contagi a/o de familiars però afirmen que van algun alberg i un hotel per tal que els/les treballadors/es es poguessin confinar en casos necessaris, prèvia sol·licitud.
- És evident que ha existit una alta sobrecàrrega de treball però no s’ha fet cap valoració al respecte. CCOO demanem que es faci.
- No se sap en quina data va haver el primer cas de COVID-19 a les Residències de Gent Gran.
EPIs i altres:
- En aquests moments ja se n’han subministrat a tots els centres, però cal recordar que la majoria de lliuraments van ser durant l’abril, el que implica molt temps sense la protecció adient, malgrat això, encara hi ha centres amb manca de material i d’altres que cal reposar.
- El personal que no sigui d’atenció directa rebrà mascaretes quirúrgiques, guants i accés a solució hidroalcohòlica per a 4 rentats de mans durant la jornada laboral.
- El personal d’atenció directa rebrà mascaretes FFP2, guants i ampolles de gel hidroalcohòlic per a 8 rentats per jornada laboral. En cas de posar mampares les mascaretes FFP2 es substituirien per quirúrgiques.
- Si un/a treballador/a no té l’EPI necessari per al seu lloc de treball no hauria d’accedir-hi.
Proves diagnòstiques:
Expliquen que els criteris els ha marcat el Departament de Salut i que el nostre Departament, abans del traspàs de gestió, tampoc no en tenia. No saben quan es va començar a fer els tests als centres, ni quin tipus, argumentant que ha estat Salut. En un cas tan greu com aquest, on ha estat la coordinació entre Departaments? A data d’avui hi ha algun centre, que encara no se n’han fet !!! Previsió de proves? Criteris, etc.? La resposta és: Departament de Salut.
Hi ha previsió de control de temperatura als treballadors/res i altres persones a l’entrada dels nostres centres? NO. A algunes RGG ho estan fent però no diuen a quines. Ens comuniquen que quan tinguin més informació la faran arribar.
Personal sensible
El retorn a la feina o el continuar treballant per part del personal sensible (incloent els/les majors de 60 anys) dependrà de si es pot adaptar el lloc de treball per evitar el contacte amb residents, menors, usuaris. Es valorarà el lloc de treball en funció del risc d’exposició al contagi de la COVID.
El Departament ha tingut 337 peticions de personal susceptible de ser sensible, de les quals 212 corresponen a Residències Gent Gran, 79 a Centres d’Infància i Adolescència i la resta a d’altres unitats administratives.
Incorporació de treballadors/es
La reincorporació de personal de baixa desprès del covid-19 la marquen els metges del CAP. Sobre la reincorporació de la resta del personal desprès del confinament (el pla de retorn), el Departament està estudiant com fer-ho. S’han compromès a consultar-nos per fer un pla coherent i sensat amb l’acord de totes les parts. CCOO tenim propostes, que ja vam plantejar a Funció Pública, a la Paritària de Salut Laboral: que no es reincorpori tothom de cop, en diferents torns segons dies de la setmana, marcar espais respectant distàncies, material sanitari, evitar horaris que coincideixin amb les hores puntes dels transports…
Afectació de l’adscripció de les RGG al Departament de Salut en relació amb les competències del Comitè de Salut Laboral i de personal.
En aquest sentit, la dependència de Salut és únicament a efectes d’intervenció i informació, per a la resta no canvia res. Per tant, el Comitè de Seguretat i Salut, el Comitè d’Empresa i els corresponents delegats/des de prevenció i membres continuen com fins ara.
El personal continua depenent del DTASF.
Centres DGAIA:
CCOO hem plantejat aquest tema arran de l’incompliment reiterat dels protocols sanitaris (interposada ja la denúncia a Inspecció de Treball) i que ja existien abans de la crisi del COVID-19, per evitar tot tipus de contagis. Referent als criteris en quant a proves diagnòstiques i mesures d’aïllament davant de SIMPTOMATOLOGIA CLARA per part de menors, i també en el cas de personal que hi treballa, ens responen que això depèn de Salut!!! però des del Departament es recomana l’aïllament dels menors amb símptomes i també dels que tornen d’escapoliments.
L’aïllament es farà en funció de les característiques del centre. En els centres amb sobreocupació i ja en casos de menors amb símptomes clars o de menors ingressats per urgència o retorns d’escapoliments… Com es pot garantir l’aïllament?. No hi ha resposta.
CCOO sabem que l’actuació en els centres on es té traspassada la gestió al Consorci de Serveis Socials de Barcelona, ha estat nefasta. I en algun centre la situació ha arribat a ser dramàtica, amb menors amb deficiències respiratòries i alguna altra patologia de grup de risc. Quins mecanismes pel que fa a la coordinació empresarial a la que obliga la Llei de Prevenció, s’ha establert amb el Consorci de Serveis Socials de Barcelona? La resposta: el Departament no ha actuat mai en casos de funcionaris/àries adscrits/es al Consorci. O sigui, un altra incompliment de la Llei. CCOO tornem a demanar, com ja vam fer quan es van aprovar els protocols sanitaris per quan un menor ingressa o torna a un centre, que cal habilitar un centre adequat on poder passar aquestes proves i la quarantena si s’escau. Caldria que així estigués ja establert també per més endavant: cap ingrés d’urgència ni retorn d’escapoliment sense NEGATIU CONFIRMAT. D’aquesta manera ,es respectarien els Protocols sanitaris i evitaríem contagis, i no només del COVID-19.
Centres DGACC
Ens han avançat un document i s’està estudiant com es farà el retorn però s’hauran de posar mampares i/o d’altres sistemes de separació física, s’haurà de mantenir l’aforament per tal de garantir la distància de seguretat tant entre treballadors/es com entre usuaris/àries, així com que s’extremaran les neteges. Els/les treballadors/es especialment sensibles, de moment, no podran atendre el públic. A més, es preveuen EPIs per a tot el personal. Aquests temes estan pendents de ser tractats amb més profunditat a la següent reunió.
Com a conclusió, CCOO creiem que el Departament s’ha vist desbordat i no ha estat a l’alçada o no ha tingut la capacitat d’adaptació que la situació requeria, fora de la rapidesa en la contractació. Creiem que ha existit, i continua havent, un greu problema de comunicació i coordinació, tant dins del nostre Departament i amb els centres, com entre el nostre Departament i el de Salut. Tampoc entenem perquè no s’ha informat els/les delegats/des de prevenció fins ara amb l’excusa que havia altres prioritats; no ens sembla correcte.
CCOO sol·licitem una avaluació de riscos en funció d’aquesta nova realitat i l’adaptació dels centres i llocs de treball per tal de minimitzar el risc de contagi, no només ara sinó també cara al futur.